Dopřáváte si radost z kilometrů v sedle kola i během zimních měsíců? Pak zasluhujete nepochybně obdiv. Ale stejně tak si pozornost žádá i váš bicykl. Jakkoliv se vracíte ze švihu promrzlí a očista kola nepředstavuje součást programu pro zbytek dne, měli byste alespoň pár minut vyšetřit a vašemu jednostopému miláčkovi se věnovat. Jak pečovat o kolo v zimě?
Druhá omotávka
Bikeři péči o řídítka příliš řešit nemusí. Uživatelé silničních kol či gravel biků však ano. Na standardní omotávku je vhodné namotat ještě jednu vrstvu. A efekt je hned dvojí. Ochráníte originální „letní“ omotávku, a navíc dosáhnete většího komfortu díky tlumícímu efektu dvou omotávek na řídítkách.
Podhuštěné pneumatiky
Jízda na sněhu či zmrzlém podkladu vyžaduje odlišný přístup k pneumatikám. Maximální přilnavosti dosáhnete lehkým podhuštěním. Samozřejmostí by mělo být použití širších plášťů a hrubšího vzorku.
Utěsněné otvory
Velká část cyklistů používá na jízdu v zimních měsících druhé kolo. Ale ať už je váš stroj jakkoliv starý, velice důkladně zkontrolujte utěsnění při vstupech bovdenů do rámových trubek. Jestliže narazíte na netěsnost, je třeba všechny gumové části vyměnit nebo vše pečlivě zajistit, protože nečistoty, sníh a prosolená voda uvnitř rámu jsou skutečnou pohromou.
Ochrana rámu
Velice efektivní ochranu představuje automobilový vosk. Pokud na rám nanesete pořádnou vrstvu a vše důkladně rozetřete, získáte vysoký lesk a dokonalou ochranu proti špíně, blátu a všem nečistotám, které prostě nebudou mít šanci se díky vytvořenému kluzkému povrchu přichytit. Stejný postup můžete uplatnit i na dráty. Jednou za měsíc dopřejte patřičnou očistu i lankům a bovdenům, které prostříknete olejem, čímž zajistíte ideálně pohyblivost a prodloužíte životnost. Jen pamatujte, že se vosk či jiné mazivo nesmí dostat na brzdné plochy.
Komponenty z nerezu
Nerezové materiály se ve velkém používají i pro výrobu cyklistických součástek. Investicí do těchto komponentů dosáhnete nejen skvělého vizuálního efektu, ale výrazně prodloužíte i životnost vašeho stroje. Pořídit lze přitom lanka pro převodníky i brzdy, řetěz, spojovací prvky i mnoho dalších částí.
Kdo maže, ten jede
Pro zimní měsíce jsou vhodnější hustější a lepivější maziva. Vydrží delší dobu. Hlavové i středové složení rozeberte, nebojte se použít dostatečné množství vazelíny, která poslouží i jako určitý filtr nečistot. Řetěz, převodníky i pastorky si žádají rychlou očistu. Ideální je pochopitelně pračka řetězu, v horším případě alespoň „protáhněte“ řetěz textilií navlhčenou olejem v sevřené ruce. Odpružené vidlice, respektive příslušné části, očistěte a dopřejte jim dávku silikonového oleje.
Péče o sedlo
Je jasné, že jeden z nejdůležitějších komponentů kola při jízdě na rozbředlém sněhu, prosolených silnicích či bahnem a štěrkem pokrytých cestách výrazně trpí. Je nezbytné v pravidelných intervalech vydrhnout spodní část, přičemž využít klidně můžete i starý zubní kartáček. Zaručeně dostane z povrchu všechny nečistoty. A až sedlo vyschne, ošetřete jej vhodným konzervačním prostředkem. Nezapomínejte na sedlovku. V pravidelném intervalu ji vysuňte a očistěte.