Kdo z vás může říct, že nikdy nesnil o tom vklouznout do pelotonu Tour de France? Nebo si aspoň jako závodníci bojující o žlutý dres projet na kole ta nejúchvatnější místa na zavřených silnicích? Zkrátka aspoň na jeden den zažít atmosféru Tour de France, nejslavnějšího závodu planety.
Skoro tři dekády může i amatérský cyklista ochutnávat bolest i krásu největšího závodu světa na trase vybrané horské etapy v rámci akce L’Etape du Tour. A příští rok ten zážitek budou exportovat i do Česka, které bude hostit L’Etape Czech Republic by Tour de France.
Svátek amatérů lákající i profesionály
Od svého zrodu jde sice z podstaty o svátek amatérů, přesto láká bývalé i budoucí profíky. Na startu se tak jednou objeví Raymond Poulidor, ten věčně druhý muž Tour de France.
Jindy dorazí Miguel Indurain, který naopak žlutý dres v Paříži oblékne jako první pětkrát za sebou.
A v roce 2007 je tu i Greg LeMond, americký Yankee, kterého k účasti startu motivuje jeho syn startující v L’Etape už rok dříve. „Byl to největší zážitek v životě,“ hlásal první Američan, který dokázal vyhrát Tour a pak vítězství ještě dvakrát zopakovat. Mezi tisícovkami hobby jezdců sice dokončil až na 650. pozici. „Ale jsem rád, že jsem vůbec dokončil,“ přiznal závodník, jemuž po skončení kariéry v roce 1994 taky narostlo bříško.
Největší srocení cyklistů na světě
Hubení či s pupíkem, mladí i staří, závodníci nebo požitkáři, ti se v etapě Tour střetávají už bezmála tři dekády. S ideou přinést zážitek slavného závodu mezi amatéry dorazí za organizátory Tour Claude Droussent, šéfredaktor cyklistického časopisu Vélo Magazine. Chce umožnit komunitě cyklistů závodit na stejné trati a za stejných podmínek jako profesionálové.
ASO je nápadem nadšené, vždyť to může být způsob, jak si ještě víc upevnit vztah s fanoušky svých závodů, a dovolí jim vyrazit do horské, často královské etapy Tour zpravidla o jejím volném dnu. Tak se v roce 1993 a během pouhých tří měsíců upeče to, co dnes láká 16 tisíc účastníků a jde tak o největší srocení cyklistů na světě.
První ročník pošlou do Pyrenejí na trase mezi Tarbes a Pau po stopách tehdejší 17. etapy. Tu opravdovou získá Claudio Chiappucci přezdívaný Ďábel, mezi 1700 pionýry L’Etape du Tour je vítězný Christophe Rinero, který pět let poté skončí čtvrtý ve „velké“ Tour de France a jako její nejlepší vrchař.
Alain Prost objeví při L´ Etape novou vášeň
Za jeho zády do kopců supí ještě jeden zajímavý chlapík. Tou dobou už je Alain Prost trojnásobným mistrem světa, ale v roce 1992 si od formule 1 dává roční pauzu. Přesto nepřestává tvrdě trénovat, a protože ho pobolívá koleno, na radu fyzioterapeuta se dá na kolo. L’Etape du Tour se stane jeho novou metou, aniž Prost tuší, co přesně to je.
„Možná jsem tím i trochu riskoval, protože v roce 1993 jsem se vracel do šampionátu, kterému jsem vládl. Obzvlášť si pamatuju sjezd Col d’Aubisque v dešti a jak tam kluk přede mnou klouzal po zadku jako na saních. Tehdy se kolo stalo mou novou vášní, je to pohádkový sport. Kolo je styl života,“ říkal pilot, který se ten stejný rok stal počtvrté a naposledy mistrem světa F1.
Rok 1995 je potvrzením smysluplnosti této myšlenky, to se ke startu hlásí 6 tisícovek cyklistů, kteří v Alpách vyrazí na mytický L’Alpe d’Huez a jeho 21 serpentin. Vítězství se stane kořistí Thierryho Bourguignona, tehdy nezaměstnaného profíka, protože jeho tým Le Groupement v půli sezony zbankrotuje. Tento ročník poznamená taky drama mladého závodníka Sylvaina Chaigneaua, který zahyne ve sjezdu z Col de la Croix-de-Fer. Na jeho počest vznikne trofej udělovaná nejlepšímu jezdci do 23 let.
Kolumbie, Mexiko, Austrálie a premiérově Česko
Rok 2011 je zase čímsi speciální: ASO organizuje dvě „etapy“ – první s cílem na Alpe d’Huez dlouhou 109 km, což je nejkratší distance v dějinách a stejná, jakou slupli profíci v 19. etapě závodu; druhá startuje týden poté a je naopak nejdelší v historii, měří 208 km z Issoire do Saint Flour v Centrálním masivu.
Od začátku nového tisíciletí musejí pořadatelé z důvodu bezpečnosti zájemce odmítat. Letošní, ze známých důvodů zrušený 29. ročník L´Etape by Tour de France se vyprodal za 86 minut. V posledním pořádaném ročníku 2019 startovalo 7 procent žen a 31 procent cizinců, přičemž cíl vidělo 10234 účastníků.
Ve Francii už se chystá 30. ročník nejmasovější cyklistické akce planety. A protože značka Tour de France táhne, mezinárodní verze L´Etape se pořádají každý rok na mnoha místech světa: v Austrálii, Kolumbii, Jižní Koreji nebo Mexiku. A příští rok 5. června taky v Česku.
Festival cyklistiky pro malé i velké fanoušky Staré dámy, který na léto příštího roku připravuje agentura Petr Čech Sport, garantuje atmosféru Tour de France na území republiky. Generálním partnerem L´Etape Czech Republic by Tour de France je nově i společnost Škoda Auto. Mladoboleslavská automobilka je už sedmnáct let oficiálním partnerem a dodavatelem vozů pro Tour de France.