Premiérovou Grand Tour zažívá na Apeninském poloostrově Filippo Ganna. Čtyřiadvacetiletý Ital ve službách britské formace Ineos Grenadiers dorazil na italské Giro jen pár dnů po oslnivém triumfu na světovém šampionátu v časovce, který hostila Monza. Na start druhé Grand Tour sezony poznamenané pandemií koronaviru se postavil se šesti triumfy z bojů proti chronometru. Pod Apeninami však oslňuje, a tak není divu, že jej komentátor Eurosporu Štěpán Straka označuje za premianta úvodních devíti etap Gira…
Duhová
Debut čtyřiadvacetiletého Itala v dresu časovkářského mistra světa probíhá v ulicích Palerma na nebezpečné klesavé trati dlouhé patnáct kilometrů. Ganna se staví na start první etapy italského Gira jako 104. v pořadí. V okamžiku, kdy stále závodníky ohrožují poryvy silného větru, které je často donutí své ambice vzdát ve prospěch záchrany zdraví.
Od slavné katedrály v Monreale se rodák z Verbanie spouští střemhlav do dvou velmi špatně vyasfaltovaných serpentin. Maximální rychlost závodníka Ineosu-Grenadiers dosáhne před první zatáčkou hodnoty až 101 kilometrů v hodině. „Nechtěl jsem zbytečně riskovat“ utrousí suše Ganna po etapě.
Kaskadérská jízda, pro kterou si dráhový rekordman v individuální stíhačce nabil převodník o 62 zubech, tedy placku používanou možná jen dráhovými sprintery specialisty, kulturisty mezi cyklisty, pokračuje na roletě směrem do centra největšího města na Sicílii. Ani tady Ganna nepolevuje a zalehnutý na nástavcích protíná mezičasy na první pozici.
Ačkoliv riskuje, dráhové zkušenosti jsou patrné. Časovkářskou „kozu“ má dokonale pod kontrolou a první růžový dres má opravdu právoplatného držitele. Vítězí dokonalá příprava, sebevědomí, precizní výkon a jak Ganna sám uvádí kalkulovaný risk v rychlosti 101 km/h!
Domestik
I v růžovém dresu lídra Gira si Ganna plní úkoly domestika. Výraz cyklistického žargonu pochází z francouzského „domestique“, tedy sluha, nosič vody, pomocník. Sestava Ineos Grenadiers přijíždí na Giro s líderm pro celkové pořadí Geraintem Thomasem, vítězem Tour de France 2018.
Zbytečný pád ještě před startem etapy na Etnu a naštípnutá pánev však Velšanovi nedovolí při výjezdu k vrcholu vulkánu konkurovat Nibalimu a spol. Thomas přijíždí do cíle s 12 minutami ztráty.
Smutnou chvíli s ním prožívá i Ganna, podává mu bidon, občerstvení a chlácholí svého kapitána, jehož ambice se ztrácí v popelu Etny. I takový je cyklistický život…. Ačkoliv to tak z předchozích řádků nezní, i tato premiéra je od rodáka z Verbanie zvládnutá perfektně.
Vrchař
S váhou okolo 80 kilogramů a výškou 192 centimetrů se Ganna opravdu za vrchaře považovat nedá. Dráhové DNA italského reprezentanta ve stíhacích disciplínách je spojeno s větším svalovým objemem a nikdo nečeká, že by se tento cyklistický „hromotluk“ pral o vítězství v horách.
Tížívá situace britského týmu Ineos však vyžaduje zoufalá řešení. Po ztrátě lídra pro celkovou klasifikaci se tým charismatického manažera Brailsforda orientuje na etapová prvenství. V hornaté etapě do Camigliatello Silano, i s 23 km dlouhým výjezdem na kopec Montescuro, se tak do útoku pouští hned dvojice týmových kolegů v černočervených trikotech.
Ganna původně pracuje pro svého krajana Puccia, který má podle všeho lepší výkonnost v horách. Ve skupině uprchlíků nejvíce hrozí pravověrný vrchař týmu UAE Valerio Conti a později i vyhlášený bojovník z Belgie De Gendt.
Světe div se Ganna i těmto „papírovým“ závodníkům v kopci stačí. Co stačí, dokonce je drtí svým pravidelným tempem v 6 procentním stoupání a dva kilometry pod vrcholem vede s reálnou šancí na vítězství.
Cílovou pásku Ganna protíná po 11 kilometrů dlouhém sjezdu na mokré silnici jako první o čtyřiatřicet sekund před skupinou hlavních favoritů. O vydařené premiéře v roli vrchaře není pochyb. Zároveň se jedná o jeho první vítězství v klasickém silničním závodě (doposud vyhrával pouze v časovkách) a jako dárek získává dres nejlepšího vrchaře Gira. Premianta prvního týdne Gira tedy máme.