Vlastnosti pláště na kolo nejsou určeny pouze šířkou, ale také jeho konstrukcí, tedy tím, co zůstává očím skryto pod vrstvou gumy. Dokonalý plášť by měl být rychlý, lehký, odolný, komfortní a trvanlivý. Není těžké uhodnout, že se tyto požadavky navzájem vylučují.
Podoba pláště prodělala v uplynulém desetiletí spíše pozvolnou evoluci než překotný vývoj. Jedinou opravdu převratnou technologií se staly bezdušové systémy, které si vyžádaly vzduchotěsnost bočnic a preciznější zpracování rozhraní plášť-ráfek.
Jinak zůstává konstrukce bez větších změn – patky jsou tvořeny nejčastěji ocelovým drátem, u kvalitnější produkce lehčím aramidem (kevlarem), mezi nimi je natažen kord, tedy několik vrstev syntetických či přírodních nití (například z nylonu nebo bavlny). Na kord je pak nanesen běhoun, tedy vrstva pryže.
Předpoklad rychlosti
Abychom mohli jakýkoli plášť považovat za rychlý, musí splnit dva základní předpoklady – být lehký a vykazovat nízký valivý odpor. Pro nízkou hmotnost je zásadní použití zmíněné aramidové patky a také co nejjemnějšího kordu. Pokud je tělo pláště tvořeno robustními nitěmi, narůstá šířka stěny pláště a tím i jeho hmotnost.
V praxi poznáme kvalitu pláště podle hodnoty TPI (threads per inch, počet vláken na jeden palec). Vyšší číslo znamená jemnější tkaní a nižší hmotnost, takže zatímco základní pláště mají okolo 20-30 TPI, špičkové silniční modely mohou mít i přes 300 TPI. Drobný zmatek v označování hustoty tkaní dělají výrobci sčítající hodnoty TPI u vícevrstvých kordů. Pokud je tedy v katalogu uvedena hodnota 120 TPI, je nutné dohledat, zda je to údaj označující vlastnosti základního materiálu nebo zda výrobce použil třívrstvý kord o hustotě 40 TPI.
Pláště s jemným kordem mají kromě předpokladu nižší hmotnosti ještě další podstatnou výhodu – jsou pružnější, snáze se tedy deformují. Tato vlastnost je klíčová pro komfort i přilnavost. Tenký poddajný plášť lépe kopíruje povrch a pohlcuje nerovnosti než tuhý, který na nich odskakuje. Zároveň dochází při jeho deformaci k menším ztrátám energie, pláště s vyšším TPI tedy mají nižší valivý odpor.
Z hlediska výkonu by tedy měl ideální plášť vypadat zcela minimalisticky – mezi lehkými aramidovými patkami by měla být natažena co nejjemnější tkanina a na ní jen tenká vrstva směsi. Problémem takového obutí by se však stala odolnost, defekt by na sebe nenechal dlouho čekat.
Pomaleji, ale jistěji
Ke snížení rizika defektu lze dospět různými cestami – nejčastěji použitím více vrstev nití v kordu, zvětšením vrstvy směsi na běhounu nebo přidáním dalších vrstev odolného materiálu. MTB pláště pro ostrý terén přidávají mohutné vrstvy nejen pod běhoun, ale také k patkám, kde brání poškození boku pláště o ráfek při extrémní deformaci nájezdem na překážku.
V praxi se většinou setkáme s kombinací zmíněných technologií. Populární jsou především různé ochranné vrstvy na bázi lehkého a odolného aramidu. U lehkých provedení plášťů je najdete pouze pod středem běhounu, který je k defektům nejnáchylnější. Ale tam, kde se předpokládá pohyb v náročnějším terénu, se používají také na bocích pláště, aby navýšily ochranu například proti proříznutí bočnic ostrými kameny.
Samostatnou kapitolu tvoří pláště, jejichž „nepropíchnutelnost“ je dána silnou vrstvou materiálu pod středem běhounu. Do takového pláště trn nebo střep sice proniknou, ale vrstva směsi je natolik mocná, že cizí tělesa nepředstavují pro duši nebezpečí. Tento typ plášťů není právě levný, váží i dvojnásobek ve srovnání s běžnou konstrukcí, ale představuje spolehlivé řešení v situacích, kdy je hlavním cílem dojet do cíle.
Plášť jako otázka priorit
Každá ochrana proti defektu více či méně snižuje výkon pláště. Z volby správného obutí se tak stává loterie pro hobby jezdce i pro profesionální závodníky. Ti ale mají výhodu v takřka neomezeném přísunu sponzorského materiálu, a tak mohou volit vždy podle typu závodu a charakteru povrchu.
Například na dobře nastudované trati cross country jištěné dvěma technickými depy si dovolí zariskovat a sáhnou po nejlehčí verzi pláště. Zato na trny a ostrými kameny poseté trase etapáku Cape Epic se uchylují k nejodolnějším provedením. Raději obětují pár desítek vteřin za jistotu zdárného dosažení cíle. Podobně je to i na silnici – na závod po kvalitním povrchu sáhne většina jezdců po jiném obutí než na šotolinové cesty Strade Bianche.
Při výběru pláště tedy nehleďte jen na jeho vzorek a na cenu, ale prostudujte katalog důkladněji. Většina výrobců nabízí každý dezén v mnoha konstrukčních variantách. Lišit se mohou ve všech zmíněných bodech – typem patky, jemností kordu, stupněm ochrany proti defektu i vlastnostmi směsi.