Nejslavnější, největší, nejsledovanější! Tour de France je minulostí. Svět profesionální cyklistiky si zhluboka oddechl, protože Stará dáma byla v sezoně poznamenané pandemií koronavirem klíčem k zachování existence. Mezi šťastnější, respektive úspěšnější pak pořadatelé po finálovém dojezdu v Paříži rozdělili úctyhodné odměny. Celkem 62 milionů korun.
Největší prémie pochopitelně připadla novému držiteli žlutého dresu. Slovinec Tadej Pogačar z formace UAE Emirates absolutním prvenstvím zajistil pro týmovou kasu 500 000 eur, tedy v přepočtu 13 500 000 korun. Druhý v pořadí Slovinec Primož Roglič bral jako bolestné 200 tisíc eur, třetí Australan Richie Porte se těšil na bonus sto tisíc eur.
Pogačar vydělal přes 15 milionů korun
Za tři vítězství v etapě pak Pogačarův tým získal vždy 11 000 eur, tedy dalších 891 tisíc korun. Ekonomický přínos dvaadvacetiletého Slovince byl však mnohem výraznější. Na účet týmu totiž putovalo mimo jiných ještě 5500 eur za druhé místo ve čtvrté etapě, dalších 2800 eur za třetí místo v sedmnácté etapě a 830 eur za pátou příčku z osmnácté etapě.
Každý den bere odměnu ještě dvacátý muž etapy, byť jenom 300 eur. Celkem za etapová umístění organizátoři mezi cyklisty rozdělí 601 650 eur, tedy 16 milionů 250 tisíc korun. Dalších 500 eur je denně určeno muži v Maillot jaune.
Pogačar však vydělal mnohem více. Předvedl totiž nevídanou dominanci, kterou se od doby Eddyho Merckxe v sedmdesátých letech nemohl nikdo chlubit. V Paříži byl na nejvyšším stupni ještě v puntíkatém dresu pro krále vrchařské soutěže a bílém dresu pro vítěze soutěže o nejlepšího jezdce do pětadvaceti let.
V součtu tedy jen za tato „doplňková“ podium na Champs-Élysées inkasoval dalších 45 tisíc eur, tedy 1 215 tisíc korun.
Bennett vyspurtoval pořádný balík
Speciální prize money inkasovali i sprinteři. Za triumf v prémii během etapy bylo 1500 eur, za druhé místo 1000 eur, za třetí příčku 500 eur. Za každý den v zeleném trikotu inkasuje jeho držitel, respektive tým 300 eur.
Když pak v Paříži na pódiu v zeleném trikotu nového šampiona bodovací soutěže stál Sam Bennett, jeho stáj Deceuninck Quick Step se mohla těšit na 25 tisíc eur, tedy 675 tisíc korun. Druhý muž absolutní bitvy o zelený trikot si připsal 15 tisíc eur, třetí v pořadí bral deset tisíc.
Bez odměny pochopitelně nezůstali ani vrchaři. Každý den v puntíkatém trikotu znamená 300 eur. Absolutní vítěz vrchařské soutěže bral v Paříži 25 tisíc eur. Pogačarovi se tak náramně vyplatilo, že v časovce během předposledního dne letěl na Planinu krásných dívek nejrychleji z celého pelotonu. Sesadil tak z pozice krále hor Carapaze z Ineosu.
López získal cenu Henriho Desgrange
Druhý v celkovém pořadí vrchařské soutěže bral 15 tisíc eur, třetí 10 tisíc eur. Na své si však „horské blechy“ přišly i během jednotlivých etap. Za triumf v prémii čtvrté kategorie bylo 200 eur, za vítězství v prémii třetí kategorie bral cyklista 300 eur.
Triumf ve vrchařské prémii druhé kategorie znamenal 500 eur, druhý v pořadí bral polovinu. Triumf ve vrchařské prémii 1. kategorie zajistil 650 eur, druhý na vrcholu inkasoval 400 eur, třetí 150 eur. Celkem bylo takových prémii 16!
Na pěti horských prémiích mimořádné kategorie pak nejrychlejší muž pelotonu získal 800 eur, druhý v pořadí 450 eur, třetí 300 eur.
Speciální bonus pak byl připraven pro vítěze ceny Henriho Desgrange udělené každoročně pro nejrychlejšího muže nejvyššího bodu závodu, jímž byl v letošním ročníku Col de La Loze v 17 etapě. Kolumbijec Miguel Ángel López který do výšky 2302 metrů nad mořem vystoupal nejrychleji, bral 5 tisíc eur.
Pogačar notně vydělal i díky soutěži pro nejlepšího jezdce do pětadvaceti let. Nejrychlejší mladý muž etapy totiž inkasuje denně 500 eur, 300 eur je za den v bílém dresu. Pro celkového vítěze soutěže je pak už zmíněných 20 tisíc eur, druhý v pořadí bral 15 tisíc, třetí deset tisíc.
Na své si přišel i Movistar a Hirschi jako největší bojovník
Bez odměny pochopitelně nezůstal ani nejlepší tým celého závodu, jímž byl Movistar. Za první místo v soutěži bral 50 tisíc eur, pro druhou nejlepší formaci bylo třicet tisíc, třetí v pořadí bral dvacet tisíc. Za průběžné vedení v soutěži inkasoval tým 2800 eur.
Ani červené číslo, jež vozil každý den největší bojovník předešlé etapy, je finančně oceněno. Jeho nositel inkasoval 2000 eur. Celkový vítěz soutěže o největšího bojovníka, jímž byl Švýcar Marc Hirschi z týmu Sunweb pak vydělal 20 tisíc eur.
Není žádným tajemstvím, že finance vydělané během závodu putují na jednu „hromadu“ a následně se dělí rovným dílem mezi všechny zúčastněné včetně mechaniků, masérů či fyzioterapeutů. A jakkoliv se může balík rozdělovaný organizátory Tour de France zdát závratný, jde vlastně o drobné.
Každý tým má totiž v kontraktech se sponzory speciální bonusy právě pro případ vítězství v nejslavnějším závodě planety či jeho dílčích soutěžích, kde se i přes pandemii koronaviru jedná o pohádkové sumy.