Nejde si jich nevšimnout. Vždyť okřídlené šípy na kapotách doprovodných vozidel už patří k Tour de France podobně jako Maillot jaune. Dohromady se v těsné blízkosti pelotonu pohybuje bezmála tři sta aut z Mladé Boleslavi. A vůbec poprvé se letos v roli ředitelského „kočáru“ představil plně elektrický vůz.
Právě nasazení zbrusu nového elektrického modelu Škoda Enyaq iV do čela pelotonu pouhý den po světové premiéře byla od společnosti Škoda Auto trefa do černého. Sytě červené SUV, které se v průběhu Tour představí celkem na třech etapách, totiž budilo v zázemí závodu patřičnou pozornost.
„Škoda se v rámci letošní Tour zaměřuje zejména na trvale udržitelný rozvoj a elektromobilitu. Celkem třicet vozů z letošní flotily tvoří modely rodiny Škoda iV s plug-in-hybridním nebo čistě bateriovým pohonem. Protože stejně jako jízdní kolo reprezentují trvale udržitelnou individuální mobilitu, představuje Tour de France optimální možnost prezentace těchto vozů před mezinárodním publikem,“ potvrzuje trend tisková mluvčí automobilky Simona Havlíková
Enyaq iV projížděl etapy už v červenci
Příprava prvního elektrického auta pro Tour de France přitom v Mladé Boleslavi začala s dalekosáhlým předstihem. „Přestavba modelů Enyaq byla zahájena na začátku června letošního roku a vozy byly na vybraných etapách úspěšně testovány již v červenci,“ prozrazuje Havlíková při zběsilé jízdě na jedné z etap, během níž jsme se sešli na palubě v doprovodném voze.
Jaké konkrétní úpravy pak museli technici realizovat? „Byla nainstalována střešní okna a výztuha střechy. Proběhla montáž šesti antén, majáku, držáku vlajky Départ a modifikace hagusů – mezi střechu a hagus je instalovaná cca 40mm podložka pro snadný úchop při vystupování z vozu během etapy,“ vypočítává Havlíková.
Paleta pětačtyřiceti zvuků
Zcela specifickou součástí výbavy jsou pak klaksony, které umožňují přehrání palety pětačtyřiceti zvuků a melodií a standardně by na silnici nesměly. Troubení v podobě zvuku zvířat, projíždějící tramvaje či známé melodie pro pobavení diváků u silnice se totiž do homologačních regulí nevejdou.
„Jde o speciální klaksony pro specifické potřeby Tour de France,“ říká Havlíková a v popisu nutných změn přechází k ovládacím prvkům.
„Středová konzole na zadních sedadlech obsahuje ovládací panel pro ředitele závodu, který umožňuje spojení přes 5 rádií s přepínáním, mikrofonem a ovládáním hlasitosti. Dále panel, který obsahuje ovládání majáku, 2+2 USB sloty, tři 12V nabíječky a lednici,“ popisuje.
To vše pak vyžaduje přítomnost dalšího externího nabíjení a samozřejmě extra elektrického vedení. „Pro veškeré technologie a vybavení byl vyroben a instalován speciální box. Ten zahrnuje například dvě 72Ah baterie, 2 externí baterie, držák pro 5 rádii a jejich řídící jednotku. Dále technici instalovali vnitřní kabeláž k jednotlivým komponentům, pojistkám a relé,“ uvádí Havlíková.
Vozy Škoda během Tour de France využívají nejen organizátoři, ale rovněž devět týmů. A kolem pelotonu se pohybuje celý modelový vějíř. „Mobilitu zajišťují vedle nové, čtvrté generace bestselleru, vozu Octavia, mimo jiné také vlajková loď značky, model Superb a Superb iV s plug-in hybridním pohonem. Dále SUV modely Kodiaq, Karoq a Kamiq a samozřejmě již zmíněný Enyaq,“ dodává Havlíková.