Možná to bude Primož Roglič. Snad svůj trůn krále Tour de France obhájí Egan Bernal. A třeba si žlutý dres domů z Paříže odveze někdo úplně jiný. Do 20. září můžeme vítěze 107. ročníku slavného závodu jen hádat, ale v jednom je jasno už teď: totiž že vedle čtveřice udělovaných barevných dresů si nejlepší cyklisté v jednotlivých kategoriích odvezou i kus něčeho se značkou Made in Česko.
Když tu čest dostali v roce 2011 čeští skláři prvně, křišťálovou trofej na pařížských Elysejských polích přebíral Cadel Evans. První vítězný „klokan“ v historii Tour de France.
Tehdy broušená váza vážila dvě kila a vedle Australana ve žlutém trikotu ji spolu s tím zeleným, sprinterským bral Mark Cavendish, trofej pro nejlepšího vrchaře získal Španěl Sánchez a nejlepším mladíkem do 25 let byl Pierre Roland.
Inspirace z tradičního umění českých sklářů
Uplynulo deset let. Tour de France – byť dlouho zpochybňovaná, ale nakonec jen o dva měsíce odsunutá – je tu znovu a v Paříži (pokud se nic koronavirově zásadního nestane) bude dekorovat své šampiony. A opět českým křišťálem. Trofej vítězi v bodovací soutěži předá Alain Favey, člen představenstva automobilky Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.
Ztvárnění trofejí pro vítěze se letos podesáté ujalo oddělení designu automobilky Škoda Auto. „A při jejich navrhování jsme se letos opět nechali inspirovat tradičním uměním českých sklářů,“ vysvětluje designér škody Peter Olah. „Minimalistický geometrický vzor budí dojem, že trofej roste sama od sebe.“
Šedesát centimetrů skla
Letos je 60 centimetrů vysoká a váží čtyři kilogramy, trofeje ze zeleného a čirého skla jsou pokryty vzorem složeným z obdélníků, které se směrem zdola nahoru zvětšují. Inspirací pro tento unikátní design byl český kubismus i individuální interpretace digitálního designu umělců. Tvar trofeje pak vyobrazuje síť jednotlivých bodů.
Poháry byly vyrobeny v české sklárně Lasvit, která se proslavila produkcí unikátních designových svítidel a světelných plastik ze skla. Díky lomu světla vzniká při pohledu skrz trofej fascinující hra světel z křížících se linií působivě doplňovaná střídáním světla a stínu.
Letošní Tour de France a s ní 176 účastníků se navzdory mnoha komplikacím vypravila 29. srpna z jihofrancouzského Nice. Po 21 etapách a bezmála 3,5 tisících kilometrů dorazí do Paříže 20. září.
Škoda Auto je partnerem závodu posedmnácté, v rámci této spolupráce poskytuje česká automobilka mimo jiné 250 vozů organizátorům a vedení závodu. Kromě toho už tradičně sponzoruje zelený trikot pro jezdce s nejrychlejšíma nohama, na který poosmé aspiruje Slovák Peter Sagan.