Tisíce kilometrů najel v sedle kola po českých silnicích. Rodnou zemi z bicyklu má nastudovanou téměř dokonale. Šestinásobný paralympijský šampion Jiří Ježek má v Česku vybrané trasy pro dlouhé a opakované tréninkové jízdy, ale dokázal si je užít i při pohodovém výletu s manželkou a přáteli.
Pro We Love Cycling vybral nejoblíbenější destinace, mezi nimiž kočoval v rámci přípravy na velké sportovní akce. „Nelekejte se, pokud pro vás bude trasa dlouhá. Klidně si vyberte jen část. Přibližte se autem, zaparkujte, sedněte na kolo, a pak už jen pořádně šlápněte do pedálů,“ nabádá Jiří Ježek.
Za symbolem české historie
Nejúspěšnější paralympijský sportovec historie tentokrát přibližuje trasu, na kterou to měl z bývalého domova doslova pár šlápnutí. Jde o trasu Praha-Dejvice – Roztoky u Prahy – Kralupy nad Vltavou – Velvary – Říp – Bechlín – Mělník – Kralupy nad Vltavou – Klecánky – Praha-Troja. Trasa měří sto šedesát kilometrů, samozřejmě v závislosti na odhodlání každého cyklisty a jeho chuti, dát si do těla, či se jen lehce svézt.
„Jde o moji oblíbenou rovinatou trasu podél Vltavy a Labe. Z pražských Dejvic jsem vždy rád opouštěl město severním směrem na Roztoky a dál podle Vltavy po cyklostezce do Podmoráně, kde už se musí trochu do kopce až k velké skládce Úholičky,“ vzpomíná Ježek na doby, kdy trvala žil v Praze.
„Následně jsem pokračoval klidnou silnicí přes Tursko a Holubice do Otvovic a Kralup nad Vltavou. Pak se vydáme do Velvar. Odtud směrem Roudnice nad Labem na Miletice, Straškov-Vodochody a Vražkov. To už uvidíme majestátní horu Říp,“ popisuje Ježek cestu, kterou se přiblížil k symbolu české historie.
K historickému zdymadlu v Hoříně
Sám na horu tyčící se do výšky 456 metrů nad mořem v rámci tréninku nestoupal, cestovatelé v rámci výletu pochopitelně mohou. Pokud si nebudete chtít přidávat výškové metry, pokračujte dle rady cyklistického šampiona.
„Říp objedeme ze západní strany a přijedeme do Krabčic. Vydáme se na Bechlín a dojedeme až k Labi, kde se napojíme na úžasnou cyklostezku, která nás podél Mělníka vede po břehu Labe až k historickému zdymadlu v Hoříně, kde už ovšem jedeme podél Vltavy… Držíme se stále příjemné cyklotrasy EV7, ale po pár kilometrech nás čeká zrada,“ podotýká Ježek.
„Musíme přes provizorní přemostění parovodu vytáhnout kola do schodů, a tak překonat Vltavu suchou nohou. Ale když to zvládnu já…,“ usmívá se Ježek, který v dětství při autonehodě přišel o nohu.
Podél zámků Veltrusy a Nelahozeves
Na trase však čekají ještě historické skvosty, které budou pohlazením pro duši i nohy zmožené desítkami kilometrů.
„Přes Zálezlice se dostaneme až k úchvatnému zámku Veltrusy. Přes zajímavou historickou konstrukci Miřejovického zdymadla opět překonáme Vltavu a budeme míjet další zámek, tentokrát Nelahozeves,“ popisuje Ježek.
Od Nelahozevsi je třeba pokračovat směrem Kralupy nad Vltavou a tam po mostě znovu na pravý břeh Vltavy. „Zde opět narazíme na cyklotrasu EV7, která nás okolo Výzkumného ústavu včelařského zavede až k Zoologické zahradě v Tróji. A to už jsme v Praze ve finále výletu,“ podotýká Ježek.
„K téhle trase mám i jeden tip. Pokud chcete cyklisticky kratší a dopravně pestřejší verzi, hoďte kola do auta, dojeďte k vlakovému nádraží Praha-Podbaba, přesedněte na vlak do Roudnice nad Labem. Tady vystupte a dejte si trasu na kole zpátky k autu do dejvické Podbaby,“ radí Ježek, jak absolvovat jen kratší trasu.