Největší sportovní událost roku poznamenaného pandemií koronaviru je zde. Tour de France 2020 odstartuje v pátek v Nice. V pozdějším termínu, bez některých hvězd, s početnou českou stopou, ale s řadou nejistot. Nikdo neví, zda Covid 19 vážněji neohrozí peloton Tour. Organizátoři největšího cyklistického podniku planety museli pro uspořádání učinit řadu ústupků a nezbytných opatření.
Nikdy v historii se taková Tour de France nejela. 107. ročník nejslavnějšího cyklistického závodu sice bude mít stejnou délku 3470 kilometrů, jakou organizátoři oznámili na prezentaci minulý rok v říjnu, ale jinak dozná spoustu změn.
Termín se oproti klasickému červencovému posunul kvůli pandemii na konec srpna a první tři týdny v září. Každý, kdo bude součástí závodu, musí dodržovat přísný protokol Covid 19. A na Tour nad ním nebude nikdo mhouřit oko. Organizátoři se snaží všemi možnými způsoby minimalizovat riziko, že by Tour nedojela až do pařížského cíle naplánovaného na 20. září.
Počet pozitivních případů ve Francii za poslední týdny opět hodně vzrostl, nikdo si však zatím nepřipouští, že by koronavirus závod zastavil. Cyklisté musí být v místě startu Nice už ve středu a čekají je finální testy.
Roušky, žádná objetí a žádné polibky
Omezení čekají i diváky, podle aktuálních pravidel může být ve Francii na jednom místě maximálně 5000 fanoušků. Ředitel závodu je vyzval, aby všichni měli roušky. „Budeme muset diváky nějakým způsobem filtrovat. Rozhodně neuvidíme žádná objetí a polibky na pódiích. Tento ročník bude hodně smutný i pro sběrače autogramů,“ uvedl ředitel Tour Christian Prudhomme. Závodníci s fanoušky prakticky nepřijdou do styku. Otázkou je, jak se organizátorům podaří omezit maximální počet diváků zejména na startu v Nice či pařížském cíli.
Týmy mají bydlet co nejvíce odděleně, dodržovat co nejpřísnější hygienická opatření. Letos budou více než kdy jindy využívat služeb svých kuchařů, aby se minimalizovalo riziko nákazy závodníků při styku s více lidmi například v restauraci. Ale to zase taková novinka není, na Tour už to takhle praktikují skoro všechny týmy několik let.
Dva pozitivní během týdne v týmu = konec na Tour
Přísné bude i testování závodníků. Dva testy mají podstoupit před startem a další pak průběžně během celého závodu. A organizátoři dopředu vyhlásili, že při dvou pozitivních testech na Covid 19 u závodníků nebo někoho jiného z týmu (lékařů, mechaniků, masérů atd.) během týdne stáj ze závodu vyloučí. I proto cyklisté neberou všechna nařízení na lehkou váhu. „Případné vyloučení by pro nás představovalo tragédii. Tour je nesmírně důležitá. Mohlo by to ohrozit i další chod týmu,“ nechal se slyšet Zdeněk Štybar, cyklista týmu Deceuninck Quick Step, jehož o start připravilo zraněné koleno.
Celková délka ročníku 2020 startujícího 29. srpna v Nice je 3470 kilometrů. Závod tvoří 21 etap. Devět z nich je rovinatých, tři kopcovité a osm má dojezd na kopec. K tomu jedna časovka jednotlivců na 36 km v předposlední den závodu s těžkým stoupáním v závěru na La Planche des Belles Filles. Ta by měla definitivně určit vítěze 107. ročníku, který bude korunován tradičně v Paříži, ovšem netradičně až 20. září.
Na startu se představí 22 osmičlenných týmů – devatenáct z World Tour a tři z druhé divize startujících na divokou kartu. Mezi nimi i dva Češi: Roman Kreuziger (NTT Pro Cycling) a Jan Hirt (CCC). Z velkých jmen budou letos chybět např. Chris Froome, Geraint Thomas nebo Vincenzo Nibali, ale i tak bude mít Tour skvělé obsazení (favoritům se budeme věnovat v dalším článku).
Sagan chce poosmé zelený dres
Nejen o celkové prvenství a tradiční žlutý dres, francouzsky Maillot jaune, jde na Tour. Celkový vítěz je samozřejmě obletován a oslavován nejvíc ze všech, a také si přijde na největší prize money – 500 000 eur. Ovšem všechny vydělané peníze včetně etap a úspěch v dalších soutěžích se většinou rovnoměrně dělí mezi celý tým a určitou část dostanou i členové realizačního týmu.
Ve hře jsou i další dresy. Vítěz sprinterské (bodovací soutěže) získá zelený dres a v tomto případě je největší favorit dopředu jasný: Peter Sagan z týmu Bora-Hansgrohe ho získal už sedmkrát a tenhle slovenský expres by svou sbírku rád rozšířil. Sponzorem soutěže o zelený trikot je Škoda Auto, která je už posedmnácté oficiálním hlavním partnerem Tour de France.
Nejlepší vrchař veze bílý dres s červenými puntíky a v bílém dresu jede lídr soutěže o nejlepšího mladého závodníka (do 25 let). Nejlepší tým poznáte podle startovních čísel se žlutým podkladem.