Bílá, modrá, červená. Barvy české standardy a taky dresu, který na sebe oblékají cyklističtí mistři Česka. Jeden nový je nyní připravený pro nástupce Františka Sisra, loňského šampiona v silniční cyklistice. O titul a trikot se bude závodit v sobotu v Mladé Boleslavi na Škoda Auto mistrovství České republiky a Slovenské republiky v silniční cyklistice.
V úvodu jara, když cyklistickou sezonu naboural koronavirus, to vypadalo, že by Sisr mohl bezprecedentně zůstat obarven do české trikolory bez boje ještě další rok. Tak, jak to budou nejspíš mít letos i mistři světa v dresech s duhou přes prsa, protože šampionát ve Švýcarsku byl (zatím bez náhrady) zrušen.
Vytoužená odměna
Čechům se ale nakonec náhradního pořadatele najít podařilo. Na společném Škoda Auto mistrovství České republiky a Slovenské republiky v silniční cyklistice se bude hledat 27. král domácího pelotonu. A po 200 vypsaných kilometrech na něj čeká vytoužená odměna – dres s barevnými pruhy a nápisem Mistr České republiky.
„Jeho design je neměnný minimálně od dob, co já znám cyklistiku a co jsem vyhrál své první tituly,“ vzpomíná František Raboň, bývalý profesionál a dnes marketingový ředitel firmy Kalas, která právě dresy šampionům šije. „Byl to rok možná 1997, já byl starší žák, a i tenkrát dres šil Kalas. Takže kolečko se uzavřelo.“
Jestliže se podoba trikotu může z výše uvedených důvodů zdát zastaralá, a tedy že by návrh zasloužil posun do 21. století, narazí na Raboňův tradicionalistický pohled. Pokud něco funguje dlouhé dekády, proč by nemohlo i dál?
Zvlášť proto, že mistrovské triko tak, jak ho vídáme na pódiích při dekorování šampionů, má jedno specifikum – je to jen pomíjivá ozdoba. Je to svršek užitečný jen pro těch pár minut slávy u vyhlašování vítězů, který se uloží do vzpomínek.
František Raboň: Na rok je 220 dresů
Závodit pak mistr bude v úplně jiném. Každý tým má totiž vlastní sponzory, vlastního dodavatele sportovního oblečení. A tak si – pokud závodník přinese do týmu titul – navrhne vlastní design, kde musí nastat kompromis mezi viditelností sponzorských log a mistrovskými barvami té které země. „Výroba dresů pro mistry republiky je už standardizovaný proces,“ pokračuje dál František Raboň.
„V cyklistice je nespočet disciplín, speciálně třeba dráhová cyklistika je nabitá. A tak Český svaz cyklistiky, který zastřešuje všechny mistrovské závody, přichází k nám coby partnerovi s objednávkou už na začátku roku. V lednu se spustí výroba a za zhruba osm týdnů je hotovo a předáno svazu, protože už zjara, třeba při zimním mistrovství na dráze, je nutné mít dresy připravené.“
Protože o kupě cyklistických disciplín už Raboň mluvil, asi nepřekvapí objem objednávky: plus minus 220 mistrovských dresů od kategorií nejmladších po ty elitní, od BMX, přes kolovou nebo krasojízdu po freestyle… „Každý rok je objednávka prakticky stejná.“
Relativně snadné je to taky co se týče velikostí. Protože mistry se povětšinou stávají profesionální sportovci. Takže třeba konkrétně v silniční cyklistice mezi Kreuzigery nebo Štybary těžko vyhraje závodník velikosti XXL.
„Tyhle performance disciplíny jako silnice nebo horská kola, tam se objednává M nebo L,“ potvrzuje ředitel Kalase. Připomíná, že zpravidla se na pódiích předává novému šampionovi o maličko větší svršek.
„Protože jde stejně jen o to pódium, a navíc se dres navléká přes běžný týmový. Holkám se všechny dres vyrábějí ve velikosti S. Pokud má některá disciplína, jako jsou sjezdaři nebo sprinteři na dráze, speciální požadavky, jde se do velikosti L, aby byl dres kvůli větším ramenům závodníků volnější.“
Výroba za tři dny? Pro Kalase otázka cti
Protože značka Kalas Sportswear je oficiálním partnerem několika profesionálních celků, je pro ni otázkou cti po případném vítězství „jejich“ závodníka co nejdříve obměnit jeho šatník. Tak tomu bylo i minulý rok v případě Sisra a jeho stáje Elkov Kasper.
„Ve firmě máme pravidlo, že kapacita výroby, protože titul je obvykle taky velký úspěch pro firmu, se narychlo přeorientuje tímto směrem,“ vysvětluje Raboň. Pokud běžně dodávají custom oblečení na objednávku za čtyři až pět týdnů, tak limitovaná edice pro mistra. Zpravidla v první dodávce obsahující dvoje kraťasy, dva dresy a závodní kombinézu – je otázkou sotva pár dnů.
„Mistrovský závod se jede většinou v neděli a ve čtvrtek se snažíme oblečení odesílat, aby v pátek před dalším závodním víkendem byl mistr oblečen v novém,“ říká Raboň.
„Kdybychom nestihli do dalšího závodu šampiona obléct, bere se to vlastně jako prohra firmy. Občas je to ale hrana. Loni, když vyhrál Franta Sisr, tak s týmem už ve středu odjížděl do Rumunska na další start. Balík jsme mu posílali rovnou tam a modlili se, aby se někde nezasekl.“