Pumptrack, stále populárnější cyklistická disciplína, kde se na uměle vytvořeném okruhu s řadou terénních vln a zatáček nešlape, rychlost se zvyšuje pomocí tzv. pumpování kola nahoru a dolů. A protože si pumptrack získává stále více příznivců, připravila platforma We Love Cycling pro všechny fanoušky cyklistiky projekt, jehož patronem je biker Michal Maroši.
Jde o jednoho z průkopníků této disciplíny u nás, stavitele pumptracků a také bývalého vynikajícího sjezdaře či fourcrossaře. V posledním díle našeho seriálu se s Michalem podíváme na to, jak se pumptracky vůbec staví a kolik práce takový projekt zabere. On sám spojil síly s prestižní německou firmou Schneestern, která staví nejen pumptracky, ale třeba i snow parky po celém světě.
Sázka na německou kvalitu
„Volba na tuto značku padla z jednoho prostého důvodu. Chtěli jsme k nám přinést kvalitu, proto jsme se rozhodli jít touto cestou. Nechtěli jsme stavby dělat sami, ale hledali jsme někoho, kdo bude schopen nabídnout prvotřídní kvalitu. Tohle Schneestern dokonale splňuje.
Začali jsme spolupracovat minulý rok na podzim a udělali jsme první pumptrack v Nupakách u Prahy. Pak nám koronavirus trochu zhatil plány, práce se pozastavily, ale teď už se to zase rozjíždí. Za chvíli začneme pracovat na jednom projektu v Praze, který bude ještě letos dokončený, ale víc o tom zatím nemůžu mluvit.
Co se týče samotné realizace, výstavba středně velkého asfaltového pumptracku trvá asi měsíc. Ale předchází tomu řada příprav. Nejdřív se musí vypracovat projekt, zaměří se plocha, udělá se průzkum podloží a celého prostranství kvůli tomu, jestli se budou dělat drenáže nebo se to bude odvodňovat jiným způsobem. Strhne se celá travina a vše se kompletně zaměří pomocí laserů.
U Schneestern projekt připravují inženýři v Německu. Vlastně vymodelují přesnou trať, která se pak aplikuje na dané místo.
Když je vše zaměřeno, začíná se bagrovat, vyřezávat, vrstvit. Jakmile jsou připravené základy, objedná se asfaltovací auto a začne nejtěžší proces. Přijedou asfaltéři z Německa. Jsou to borci, kteří dělají jen tohle a pokládají asfalt v určité vrstvě. Pomocí „žáby“ se to, zjednodušeně řečeno, plní na základě modelu.
Na nový pumptrack už druhý den po asfaltování
Je to vážně poměrně složité, protože všechno musí sedět na milimetr. A hodně záleží na technice, hlavně při tvorbě zatáček nebo skoků. Asfalt relativně rychle zatuhne, a pak už můžou začít finální úpravy. Jde třeba o doplnění hlíny kolem, dosetí trávníku, vysazení stromků, což je nezbytné, protože ten celek musí ladit s okolím a vypadat hezky. Mělo by to zapadat do konceptu přírodního útvaru nebo louky.
Každá firma má při stavbě pumptracků svoje know how a nikdo vám přesně do detailu své metody neprozradí. U Schneestern jsou za tím roky práce. Kluci, co pumptracky projektují, s tím mají mnohaleté zkušenosti. Takže dokonale vědí, jak fungují zatáčky, boule a nakombinují to tak, že to prostě bude fungovat a nemusí se dělat nějaké testy. Asfalt se už nemůže rozkopat. Udělá se pumptrack, a když to do druhého dne zatuhne, můžu na to vjet s kolem.
Já jsem společníkem firmy s kolegou, který pro Schneestern pracuje už pět let. Je to firma, která má širší záběr – třeba realizuje pro snowboardy Xgames, dělali třeba i Big Air na olympiádu. Se snowparky začali a pořád je to pro ně největší byznys. Ale dělají i skateparky a v poslední době hodně i ty pumptracky. Protože v tom všichni vidíme velkou budoucnost.“