Není nic objevného říct, že vyhraje ten nejlepší. Ví to celý peloton favoritů Tour de France, kteří se budou od konce srpna ucházet o žlutý dres. Objev hodný Nobelovy ceny však bude spočívat v tom, kdo tu sílu v této prapodivné sezoně bez závodů a u mnohých profesionálů i dlouho bez možnosti trénovat venku dokáže vybudovat. Tradiční postupy totiž letos platit nebudou.
Bezprecendentní přerušení sezony v její třetině si vynutilo přeskládání závodního kalendáře, kterému chtě nechtě dominuje nejvěhlasnější závod planety. A právě letos, jak mnozí tuší, by mohl přinést překvapivá dramata, protože nový termín Tour od 29. srpna do 20. září nejspíš bude nahrávat jedněm a ubírat druhým.
Ideální scénář pro Chrise Frooma?
„Nová podoba kalendáře bude sedět určitému typu jezdců,“ odhadoval Matt White, sportovní ředitel prvodivizní stáje Mitchelton-Scott. „Bude vyhovovat takovým, kteří svedou trénovat velmi, ale opravdu velmi tvrdě.“
Na jeho tvrzení není nic překvapivého, protože jakýkoliv cyklista na nejvyšší úrovni World Tour se musí připravovat svědomitě. Jen je rozdíl mezi závodníky, kteří se do top formy dostávají dík závodům a potřebují je k životu, a těmi, co se dokážou vybičovat, aby trénovali stejně naplno, jako když závodí.
A protože se nezávodilo od března a etap mezí Paříží a Nice, tak ti z druhé skupiny, tedy zkušení a motivovaní můžou mít v sezoně 2020 a jejím kompaktním kalendáři výhodu.
Tahle země možná není pro starý, ale cyklistika tohoto roku může ukázat opak. Právě ti, kteří už mají něco za sebou, znají své tělo a jeho potřeby a jeli třeba deset nebo patnáct třítýdenních etapáků, se připraví nejlépe.
Nibali preferuje intenzitu závodů
Porovnejte si třeba Egana Bernala, vítěze poslední Tour de France a v jeho prozatím krátké kariéře účastníka jen dvou Grand Tours, s předchůdcem na trůnu Geraintem Thomasem a nebo i čtyřnásobným šampionem Grande Boucle Chrisem Froomem, kteří přípravu k velkým vrcholům úspěšně pilovali poslední dekádu.
Kalendář World Tour se rozjede v srpnu, tedy méně než měsíc před startem 107. Tour de France, a z toho vychází jasné závěry: ti, kteří dokážou nejlépe posouvat své limity v tréninku, budou mít navrch nad těmi, kteří potřebují více závodních dní.
Froome je všeobecně znám pro svoji osobní disciplínu a soustředěnost v tréninku, zato třeba Ital Vincenzo Nibali, vítěz Grande Boucle 2014, se netají tím, že preferuje intenzitu závodů před dlouhými dny o samotě na kole.
Podoba závodění na Tour, jak se za posledních pár let zásluhou (či snad vinou?) Froomova týmu vyvinula, je tak vykalkulovaná, že její vývoj a konečný výsledek ponechávají jen málo prostoru pro překvapení. Jenomže letošní pandemie a tříměsíční karanténa ve většině Evropy tohle všechno nabouraly.
Taky fakt, že Tour bude letos nezvykle první ze tří Grand Tours (obvykle je první květnové Giro, které se letos má konat až na podzim) bude dílkem do nejistoty.
Dumoulin jel s číslem v červnu 2019
Závodníci ze Španělska, Itálie, Francie a Andorry byli v karanténě od osmi do dvanácti týdnů, další mohli dál trénovat venku, takže ti postižení varovali před dvourychlostní Tour. Profesionální závody se nekonají od 15. března a každý čeká, zdali plánovaný restart sezony opravdu nastane, nebo – jak se mnozí obávají – přijde druhá vlna covid-19 a z něj plynoucí restrikce.
Kvůli dlouhé závodní výluce a rozdílným tréninkovým možnostem se můžeme dočkat překvapení, zvlášť v prvním týdnu Tour. Někteří muži letos vůbec nezávodili a taky jsou zde tací – kupříkladu Tom Dumoulin a Primož Roglič, oba vítězové Gira, kteří na sobě měli startovní číslo naposledy loni. Nizozemský cyklista dokonce v červnu 2019…
Stejné šoky může přinést poslední týden Tour de France, kdy se zase bude projevovat únava cyklistů nezvyklých na takové zatížení. Nikdo možná netuší, jak budou reagovat organizmy závodníků, ale co lze říct s jistotou – všichni už budou hladoví a motivovaní, někteří možná až příliš, takže by se už tak dost nervózní závod mohl stát seriálem pádů a zranění.
Celé to začne už 29. srpna v Nice. Bude to letos jiná než standardní Tour a dost možná jedna z nejúžasnějších v posledních letech. Protože zase bude nepředvídatelná.