Jeden byl třikrát tuzemským šampionem v silniční cyklistice a reprezentoval Česko na olympijských hrách, druhý sice nikdy nezávodil, ale je náruživým cyklistou, který ještě před pár lety zvládl za sezonu patnáct tisíc kilometrů. Bývalého profesionálního závodníka Petra Benčíka a podnikatele Vladana Hájka spojuje láka k bicyklům.
Společně zastupují prémiovou značku kol Colnago a stejně vysoce ceněné oblečení Assos. V rozhovoru pro We Love Cycling rozebírají cestu k legendární italské značce bicyklů i důvod, proč je vysoká cena prémiových kraťasů vlastně relativní.
Pandemie koronaviru vyhnala populaci do přírody. Jsou ve vašich očích Češi cyklistický národ?
Petr Benčík: Jednoznačně. A těší mě i nástup silniční cyklistiky, která byla ještě před časem na ústupu a ve stínu horských kol. Trend mi přijde podobný snowboardům, od nichž se lidé také vrací k lyžím.
Vladan Hájek: Pandemie znemožnila lidem masové sporty a uzavřela posilovny, bazény. Mnoho lidí tak bylo víceméně odkázáno na běhání nebo kolo, chtěli-li se pohnout venku. Proto doplnili nebo vylepšili svou výbavu, což bylo pozitivní. Navíc jsme vlastně jako jedni z mála v průběhu krize otevřeli nový obchod Assos v centru Prahy. Zdá se, že přivést do centra vedle luxusních značek i cyklistické oblečení byl nejen trošku odvážný tah, ale pozitivní signál pro uvědomění si, že největším luxusem je stejně čas, který máme na rodinu, přátele, na sport. Chceme věřit, že si do obchodu najdou cestu více i ženy a vůbec všichni, kdo mají rádi kolo. A je jedno jestli silniční, horské, gravel nebo elektro.
Zastupujete prémiové značky. Způsobí koronakrize odliv zákazníků, kteří budou chtít šetřit a upnou se k velkým řetězcům?
Petr Benčík: Menší obchod bude vždy více osobní, útulnější, budou si vás v něm pamatovat. Cyklisté nepotřebují velké obchody. Cyklisté vyžadují špičkový zákaznický servis a odbornost. Ve velké jídelně se nemusím najíst lépe než v menším bistru. S nástupem „Mekáčů“ nezanikly gurmánské restaurace. A my chceme být nadále gurmánskou restaurací pro cyklisty.
Jak jste se vlastně dostali ke značce Colnago?
Vladan Hájek: Colnago bylo od mého mládí nedostupným objektem touhy. Dokonce jsem jednu dobu na své favoritce vozil nálepku Colnago. Když jsem přišel před časem za Petrem Benčíkem probrat Assos do jeho tehdejší prodejny Colnago, vzájemně jsme si padli do oka a začali spolupracovat.
Petr Benčík: Mám to jako Vladan. Colnago pro mě vždy byla ikona. Když navíc v roce 1981 vyhrál Freddy Maertens v Praze mistrák světa a Giuseppe Saronni, který jel také na Colnagu, skončil druhý, pouto se vytvořilo. K čtyřicátinám mi navíc Vladan věnoval švestkově modrý rám Colnago Master s osobním věnováním od Ernesta Colnaga. No nemějte pak Colnago rádi!
Představuje zastupování Colnaga prestiž?
Vladan Hájek: Prestiž většinou stojí peníze. V našem případě je to pocta a radost. Když vidíte ty svítící oči zákazníků, kteří si plní sen, znají historii, obdivují osobu pana Ernesta, to prostě víte, že práce je až téměř posláním. Když nebudeme znát historii, vědět něco o vývoji kol, staneme se jen oběťmi marketingu některých značek a honiči wattů a vteřin. Požitek z jízdy se vytratí.
Je hodně složité si zastoupení tak výjimečné značky udržet?
Vladan Hájek: Jsou značky, které trošku krátkozrace tlačí své distributory do velkých nákupů a do neustálého růstu. V důsledku jsou pak kola nabízena se slevami, obchodníci trpí, značky ztrácí svou hodnotu. My máme s Colnagem strategii i smlouvu postavenou dlouhodobě. S panem Ernestem máme velmi hezký vztah, vzájemně se respektujeme jak v pracovní, tak v osobní rovině.
Čím se Colnago liší od jiných firem?
Petr Benčík: V dnešní době je na trhu nepřeberné množství rámů. Ale značek, za nimiž stojí více než šedesát let zkušeností a úspěchů, je minimum. Colnago vzniklo z posedlosti pana Ernesta nejen po dokonalosti a novátorských řešeních, ale zároveň dovedl vždy dělat kola krásná svým lakováním a zpracováním. Za celou dobu jsme neměli jedinou reklamaci. Jak říká pan Colnago – není karbon jako karbon. On staví kola prvotřídní kvality.
Kdo jsou zákazníci Colnaga? Co na značce oceňují?
Petr Benčík: Největší procento tvoří cyklisté, kteří si užívají život a chtějí, aby každá hodina strávená v sedle byla nejen o honbě za watty, ale i o zastávce na kávu, při níž se chtějí pokochat pohledem na svůj nádherný stroj. Každé kolo, které pro zákazníky stavíme, je jiné. Zákazník si pořizuje unikát, ve většině případů navíc ručně dělaný v Itálii, překrásně lakovaný, s podpisem. Slavnostní předání je pak ceněný bonus.
V tuzemsku zastupujete také prémiovou značku oblečení Assos. Jak si ji Češi oblíbili?
Petr Benčík: Jakmile jsme oblékli první zákazníky do kraťasů Assos, začali pro nás dělat marketing sami. Mnoho lidí k nám chodí na základě doporučení nebo se vrací, aby si dokoupili dresy, spodní trička, a hlavně také oblečení do horšího počasí.
Jaký je váš argument, když zákazník váhá, jestli investovat do vašich kalhot nebo se spokojit s levnější konkurencí?
Petr Benčík: Kraťasy Assos jsou nejlevnější v přepočtu na ujetý kilometr, a navíc v absolutním komfortu. Je na každém, jestli se spokojí s tím nejlepším.
Jde o prémiovou značku a přitom je hodně rozšířená i mezi hobby cyklisty. Čím si to vysvětlujete?
Vladan Hájek: Ještě před pár lety Assos žádný tým s výjimkou švýcarské reprezentace nesponzoroval. Profesionálové si jezdili nakupovat oblečení přímo do Assosu, všívali jim do kraťas vložky nebo párali malé „A“, aby mohli v oblečení Assos jezdit i závody, třebaže byli oficiálně vybavování jinými výrobci oblečení. Assos totiž nadále razí přístup „sponsor yourself“, tj. že do pohodlí se v sedle musí každý investovat sám, neboť to jsou dobře vynaložené peníze.
Je pravda, že si profesionálové z týmů oblékající jiné značky nechávají v Assosu všívat do kalhot vložky švýcarské společnosti?
Petr Benčík: Profíci si posílají své kraťasy přímo do Assosu ve Švýcarsku nebo si kupují jejich vložky, které si pak všívají sami, což je trošku levnější. Je to už delší dobu veřejné tajemství profipelotonu. Nám to ale určitě nevadí…
V čem je kouzlo kalhot, jichž se dožadují a dožadovaly všechny cyklistické hvězdy?
Petr Benčík: To se můžeme zeptat LeMonda, Saronniho a Kellyho, kteří v nich všichni stáli na stupních vítězů na Mistrovství světu už v roce 1982 v Goodwoodu. Kraťasy Assos mají naprosto špičkovou vložku co do tvaru, materiálu, konstrukce i způsobu přišití. K tomu kladou obrovský důraz na volnost dýchání, které je alfa a omega výkonu každého z nás. Tím je dáno provedení kraťas v abdominální partii a ze široka ušité, na pohmat příjemné šle. Navíc kraťasy obsahují stabilizátory eliminující pohyby kraťas na těle cyklisty. To je důležité, aby nevznikaly oděrky.
Platí i v případě Assosu, že je složité získat licenci na zastupování?
Vladan Hájek: Hned při první schůzce ve Švýcarsku se synem zakladatele značky Assos, Rochem Maierem, přeskočila jiskra. Líbilo se mu, že chceme v plánované nové cykloprodejně dedikovat Assosu významné místo a nechat si nábytek navrhnout jimi na míru. Navíc jsem mu slíbil, že po pár letech otevřu v Praze samostatný butik jen s oblečením Assos. I tomuto slibu jsme dostáli, což je důležité. Assos zastupujeme také na Slovensku a v Maďarsku, avšak to jsou nepoměrně menší trhy.
Kdo jsou zástupci Colnaga a Assosu v Česku
Petr Benčík – Bývalý profesionální silniční cyklista. Českou republiku reprezentoval na letních olympijských hrách v Pekingu roce 2008. Ve své kariéře získal třikrát titul Mistra republiky v silničním závodě. Po ukončení aktivní závodní činnosti vede v Praze cykloobchod s italskými koly Colnago a švýcarským cyklooblečením Assos.
Vladan Hájek – Nadšený cyklista, jehož firma zastupuje italská kola Colnago, švýcarské oblečení Assos a přilby LAS. V Praze provozuje obchod poblíž O2 Areny a Assos butik v centru Prahy.