Využití odpadu jako nového zdroje se jeví spíš jako téma pro klimatologickou diskusi, než vášnivou debatu zarytých cyklistů. Trend recyklace, jehož cílem je ulehčit planetě a zmírnit dopad působení člověka, se ale cyklistice rozhodně nevyhýbá.
Odpadkový koš na plast, papír, sklo a jiné materiály, které lze s větší či menší úspěšností znovu použít, už dnes chybí jen v málokteré domácnosti. V okolí měst ale stejně nepřestávají růst skládky s horami toho, co se do kategorie recyklovatelného odpadu nevejde. A tak není divu, že jako houby po dešti rostou projekty zaměřující se na znovuvyužití jízdních kol.
Druhý život pro bicykly
Třeba newyorský RAB (Recycle-A-Bicycle) se může pochlubit, že ročně vrátí do oběhu na dvacet tun cykloharampádí z kanalizace Velkého jablka. „V průměru z kanálů ročně vytáhneme na 1800 kol,“ uvádí malá neziskovka na svém webu.
Druhý život pak bicyklům vdechují mladí nadšenci, kteří je buď opraví pro sebe, nebo připraví k prodeji. Výtěžek pak RAB používá na provoz edukačních programů, které vede jeho partnerská organizace Bike New York.
Jiný přístup volí britská organizace Re-Cycle. Pod heslem „Stará kola, nové životy“ sbírá vysloužilé bicykly, které posléze distribuuje pomocí čtyř partnerských organizací do čtyř afrických států. Kola jsou následně prodána za zlomkovou cenu a výtěžek putuje na místní sociální projekty. „Étosem naší práce je udržitelnost,“ říká hrdě Re-Cycle.
Vizi trvale udržitelného rozvoje přijal za svou i Al Schroader z amerického státu Illinois. Důchodce, jehož vztah ke kolům jasně ilustruje přezdívka Bike Man, zachránil před koncem na skládce na tři tisíce bicyklů, které po opravě rozdal těm, kdo je potřebovali.
„Každé kolo má svůj příběh,“ tvrdí Al Schroader. „A já mám radost, když mohu někomu pomoct,“ odmítá záslužné pochvaly ze svého okolí.
Recyklistika dorazila i do Česka
Podobné projekty dnes ale najdeme napříč cyklistickou komunitou na celém světě a výjimkou není samozřejmě ani Česko.
Mottem „Recyklistika“ se honosí třeba zlínský projekt KoloLoco a v paměti uvízl projekt pražské Festky, která před dvěma lety vyrobila luxusní dráhový speciál z použitých kapslí firmy Nespresso.
Podobnou cestou se vydala švédská společnost Vélosophy, která se pustila do výroby tisíce městských kol z tří set tisíc použitých kávových kapslí.
To už je ale jiný příběh. Na začátek bude stačit, když se zamyslíme a spousta kol, které tak často skončí pohozené ve škarpě nebo potoce, ještě poslouží novému majiteli. Planeta nám za to jen poděkuje.