Ryze české silniční speciály, v prémiové kvalitě i ceně. To jsou kola Festka. Značka z pražských Vinohrad plní sny zákazníků po celém světě už deset let. O začátcích, filozofii firmy i budoucnosti si s We Love Cycling přímo na dílně povídal spoluzakladatel společnosti Michael Moureček.
Chystáte k výročí společnosti Festka překvapení pro klienty?
Vznikne limitovaná edice modelů Doppler, Rover a Scalatore. Chceme ukázat lidem, jak si představujeme ideální produkt dnešní doby, v kterém bude ukrytý náš veškerý um. Zatím ale nechci víc prozrazovat, oslavy proběhnou v polovině září.
Vraťme se o deset let zpět. Jak odstartoval příběh Festky?
Ten okamžik si pamatuji naprosto přesně, protože k němu došlo v den mých třicátých narozenin. Seděl jsem v baru, kam přišel můj kamarád a pozdější spoluzakladatel Festky Ondřej Novotný. A byl svědkem telefonátu s mou rodinou, která se rozhodla mi pořídit silniční kolo, na kterém jsem od konce mé cyklistické profikariéry v roce 2006 neseděl.
Zajímavé bylo, že jsem byl po dlouhé době v situaci, kdy jsem si mohl kolo vybrat sám. Během kariéry jsem totiž výběr nemohl ovlivnit. To Ondřeje zaujalo a ptal se, do jakého modelu a značky půjdu. A byl hodně překvapený, když jsem přišel s myšlenkou nechat si postavit kolo na ocelovém rámu. To ho začalo zajímat ještě víc a posléze se spolu se mnou vydal hledat rámaře, který by mé zadání vyplnil.
Tuším dobře, že tak snadný začátek celá story nemá?
Přesně tak. Po nějaké době jsme totiž zjistili, že třeba ani italské firmy nedovedou mé požadavky uspokojit, protože snad nikdo, a to nechci nikomu křivdit, neměl stoprocentně pod kontrolou výrobní proces. Tudíž nemohli naplnit mou vizi a přenést podobu rámu do výkresu mimo dané tabulky. A bylo jedno, jestli to byla mladá česká značka, nebo padesát let starý italský brand. A když už by zvládli rám, tak ho nedokázali dobře nastříkat, nebo zamrzli s designem v 80. letech a mysleli si, že je pořád cool. Byli jsme z toho poměrně frustrovaní.
A řešením situace bylo založení vlastní firmy.
Nakonec jsme se sešli s Frantou Babickým, který býval hlavním konstruktérem závodních kol ve Favoritu, a ten nám ve svých pětasedmdesáti letech snesl na stůl všechny aktuální trendy. To na nás hodně zapůsobilo a možná to byl moment, který změnil naše uvažování a rozhodli jsme se pro vlastní výrobu. Zprvu sice jen pár kol pro nás a naše kámoše. Z nich si sice žádný kolo nekoupil, ale jiní lidé zájem měli. V září 2010 jsme založili firmu. Nicméně reálně trvalo pět let, než jsme to mé původně narozeninové kolo skutečně postavili.
Pracovali jste od začátku s názvem Festka? Přece jen spíše než silniční kolo, evokuje fixie…
K tomu vedly dvě cesty. Zprvu jsem říkal, pojďme začít něčím jednoduchým, jako třeba fixie, na čem se celý proces naučíme. Nicméně jsem věděl, že se nechci pohybovat v segmentu městských kol. Celý život jsem strávil na silnici a vize byla dělat špičková silniční kola. Vlastně jsem po městě nikdy na kole pořádně nejezdil. Na druhou stranu jsme chtěli dělat kola podle přání zákazníků a fixie je přesně věc, kterou si lidé staví na míru. Sice jsme jich udělali jen asi dvacet, ale při výběru jména byla právě Festka od začátku favorit. Přece jen volných domén se správným počtem písmen, pěkným písmenem na začátku a vyslovitelností lidmi na celém světě moc není.
Těch dvacet furtošlapů je dnes asi pěkný sběratelský artikl, že?
Je pravda, že kolo s pořadovým číslem 001 tenhle atribut má. Úplně přesně vidím, jak jsme ho dodělávali do rána u Ondřeje v obýváku. To byl leden 2011. V tom roce jsme pak udělali i první silniční kolo. Ještě na ocelovém rámu. A zajímavé je, že jsme ho později naší zákaznici vyměnili za karbonový a ten původní nám visí v potenciálním muzeu.
Současně by v něm ale visela spousta kol, která spadají do prémiové kategorie…
Naší filozofií je, že každý člověk má jedinečné tělo i duši a jako takový potřebuje i jedinečné kolo. Už to mé vysněné narozeninové kolo mělo mít jasný atribut, že pokud ho nechám zaparkované před hospodou a půjde okolo někdo, kdo cyklistice opravdu rozumí, tak mu okamžitě naskočí, že je poblíž cyklista tělem i duší. Tohle třeba ti rámaři, o kterých jsem mluvil výše, nedokázali pochopit. Dokonce mi někteří říkali, jaký jsem byl hodný kluk, když jsem závodil, a teď jsem takový blbec. (smích)
Co jste jim na to říkal?
Těžko jsem vysvětloval, že jako závodník jsem byl pouhý billboard pro značku. Teď jsem chtěl, aby kolo reprezentovalo mě, aby bylo mojí vizitkou. A to je fundament všeho. Spousta lidí mi říká: „Vy děláte hrozně drahá kola.“ A já jim na to říkám: „Ne, drahá kola z nich dělají ti, kteří si je kupují.“ My od začátku vyvíjíme program tak, že se snažíme realizovat sny a přání zákazníků. A překvapivě existují i relativně levné Festky, na které jsme ale hrdí, protože jsme jejich majitele udělali šťastnými. A pokud naopak někoho učiní šťastným kolo vykládané zlatem, tak jsme připraveni mu jeho přání splnit.
Vaší specialitou jsou navíjené karbonové trubky. Jak jste k tomuto procesu došli?
Vývoj je o neustálém vylepšování produktu. Klasická výroba monokokového rámu představuje počáteční velkou investici do forem a v momentě, kdy se produkce rozjede, se na rámu nedá nic moc změnit. My jsme hledali řešení, jak mít proces více pod kontrolou. Jednak, co se týká velikostí, protože když děláte rámy pomocí formy, tak jste limitovaní jejich počtem. Dnes nabízí celá řada světových značek jen čtyři velikosti.
A kolik velikostí rámu nabízí Festka?
My nabízíme čtyřiadvacet velikostí a rám kompletně na míru navrch. Tohle hledání nás přivedlo k řešení navíjených karbonových trubek. Navíc jsme se moc nekoukali, kde je cyklistický svět, ale spíš jsme se inspirovali metodami jiných firem, třeba z leteckého průmyslu. Současně ale zachováváme podobu rámů, u nichž měníme k lepšímu jen technologii. Nechceme být jako řadoví výrobci, kteří co dva roky přijdou s novým rámem a vnutí vám, že ten váš původní je zastaralý.
V tomhle se inspirujeme třeba výrobci hodinek, kteří produkují jeden model desítky let a jen ho materiálově vylepšují. Je to nekonečný příběh, někdy snazší, někdy komplikovanější. To byl třeba případ nástupu kotoučových brzd, které během dvou let změnily tři zažité standardy. Navíc vývoj probíhá ve vlnách, ještě nedávno byla pro zákazníky klíčová hmotnost rámu, to už dnes nikoho nezajímá. Pomalu odeznívá i vlna aerodynamiky.
Vaše značka je řazená jednoznačně do klientského high-endu. Byl to od začátku záměr?
Byl to sen. A bylo jasné, že pokud chceme vyrábět v Čechách, tak pod určitou cenu nemůžeme jít. Postupem času jsme zjistili, že první cenová relace, kde můžeme konkurovat je zhruba sto dvacet tisíc korun. Ne že bychom nechtěli, nebo neuměli udělat levnější kolo. Ale Čína vám pod touto hranicí nabídne vždy lepší poměr cena-výkon. Pak se ale začnou nůžky rozevírat a když se dostaneme na hranici řekněme 250 až 300 tisíc korun, tak se misky vah přehoupnou výrazně v náš prospěch. A díky tomu dokážeme přežívat.
Český rybník je tradičně malý a v cyklistických kuloárech nešlo v nedávné době nezaslechnout šeptandu o vašich ekonomických potížích. Jaká je realita?
Myslím, že tohle mohlo vzniknout na základě nesprávně interpretovaných čísel v médiích. Z veřejných zdrojů lze vyčíst, že jsme poslední tři roky vykazovali nulu, nebo drobný zisk. To ale bylo způsobené tím, že jsme prostředky reinvestovali a měnili systém fungování. Například na dílně ještě loni pracovalo sedm lidí, teď tři, ale s dvojnásobnou produkcí. Takže ještě do prázdnin dosáhneme produkčně stejného čísla, jako loni za celý rok.
Jasně, běžela šeptanda, že od nás odcházejí lidé, ale to mělo jasný důvod. A dnes se nám daří, že nestíháme vyrábět. Byť letošní odhad zhruba dvě stě třicet kol někomu může připadat jako titěrný, je třeba si do celé věci promítnout cenu. A my jsme se raději zaměřili na dražší kola za cenu toho, že jich vyrobíme méně. V průběhu pěti let bychom chtěli být zhruba na pěti stech kusech ročně. Je také třeba si uvědomit, že víc než 97 procent našich výrobků se prodá na zahraničních trzích, zejména v Asii nebo v Americe.
Stabilitu naznačuje i příchod tří nových investorů mezi nimiž je bývalý špičkový tenista Tomáš Berdych. Jak jste na sebe s dlouholetým hráčem světové desítky narazili?
Všichni tři se rekrutovali z řad našich zákazníků. Měli dlouholetou zkušenost s našimi produkty, navíc trávili značnou část svého života v zahraničí a vnímali pozici značky v globálním prostředí. Vždyť ve městech jako je Miami, nebo Peking potkáte víc Festek než v celém Česku.