Padesát pět milionů uživatelů ve čtrnácti jazykových mutacích po celé planetě jasně deklaruje pozici aplikace Strava po jedenácti letech fungování. Však už dávno zevšednělo pořekadlo „Co není na Stravě, to se nestalo“.
Sportovní aplikace, která si vydobyla absolutní popularitu mezi běžci a cyklisty, však podobně jako jiné digitální produkty narazila na nepoměr mezi využitím „zdarma“ a profitabilitou, a proto se Strava nedávno odhodlala k revolučním změnám.
120 korun měsíčně za aplikaci
Principiálně jde kalifornské společnosti o jediné: překlopit poměr uživatelů na stranu těch, kteří jsou ochotni zaplatit 5 dolarů měsíčně (cca 120 korun) za užívání prémiové části aplikace ukryté pod názvem Summit.
Placená sekce nabízí detailnější analytiku tréninku, bezpečnostní prvky jako možnost sledování polohy uživatele jeho rodinnými příslušníky, zobrazení průběhu aktivity v reálném čase apod.
Aplikaci je samozřejmě dál možné využívat zdarma. Letos v květnu ale Strava uzamkla do placené sféry i funkcionality, které jsou jádrem aplikace a za samozřejmé je dosud brala i „free“ komunita.
Žebříčky na segmentech uzamčeny
To se týká hlavně žebříčků na traťových segmentech, které jsou pro aplikaci jedním z klíčových prvků. Schválně zkuste najít ve svém okolí uživatele aplikace, který by po subjektivně ostrém výjezdu na některý z proslulých kopců ve vašem okolí nebo solidně narvaném sprintu na vyhlášené rovince, s nadějí i napětím nehledal, jak si v pořadí mezi kamarády i profíky (ne)polepšil.
V žebříčku se i nadále budou umisťovat uživatelé, kteří aplikaci využívají zdarma. Sami ale uvidí jen pořadí TOP 10 a budou ochuzeni o komplexní analytiku výkonu na daném segmentu. Rovněž už nebudou moci vytvářet nové trasy. Na druhou stranu ale Strava omezila poskytování dat třetím stranám a květnové změny obecně postavila jako odpověď na masivní zpětnou vazbu ze strany uživatelů.
Předplatné jako hlavní pilíř aplikace Strava
„Stále jsme neziskovým projektem, což chceme změnit, abychom vám mohli poskytovat ještě lepší služby než dosud. A dojít k tomu chceme tou jedinou správnou cestou – čestně, transparentně a s respektem vůči všem uživatelům. Proto stavíme předplatné jako hlavní pilíř aplikace,“ uvádí Strava v prohlášení, v němž radikální změny oznámila.
Implementace placeného obsahu je ve všech oblastech digitálního světa delikátní a křehkou záležitostí. Podaří se Stravě vykročit správnou nohou? „Věříme, že pět dolarů měsíčně jsou dobře utracené peníze,“ doufají zakladatelé služby Mark Gainey a Michael Horvath. Zda to tak vnímají i uživatelé, jimž nyní aplikace nabízí šedesát dnů trvající zkušební období v placeném rozhraní zdarma, ukáže čas.
Na sociálních sítích už ale začala šířit parafráze výše zmíněného motta. Totiž že „Co není na Stravě, to nebylo zaplacené.“ Jak jste se ke změnám v aplikaci postavili vy?