Je ředitelem nejlepší domácí profistáje Elkov Kasper. Vladimír Vávra toho už v cyklistice zažil ať už jako aktivní závodník či funkcionář spoustu, ale nucenou pauzu bez závodů nikdy. Jeho tým však doba koronavirová nijak zvlášť nepoškodila. Všichni sponzoři a partneři stáji zůstali věrni. „Takže jsme nikomu nemuseli ani sahat na peníze,“ říká Vávra.
Jak bylo těžké držet tým v době, kdy se nezávodilo?
Abych byl upřímný, tak kromě toho, že nebyly závody, se toho pro nás zase tolik nezměnilo. Kluci trénovali individuálně, pak už mohli jezdit ve dvojicích nebo menších skupinkách. Nikdo se nenakazil, všichni trénovali v rámci možností. Teď už jsme měli společný týdenní kemp v Hradci a česká nás ještě jeden. Nucená pauza byla dlouhá pro kluky i pro nás. Přece jen nejsme zvyklí být tak dlouho doma.
Kdy vás čekají první závody?
Kluci už jeli v Plzni na Lopatárně, teď pojedeme Slovenský pohár, Krakonošův cyklomaraton a závody v Olomouci. Pomalu se to rozjíždí, i když zatím jen u nás a na Slovensku.
Řada týmů včetně World Tour byla nucena sáhnout cyklistům na platy. Nejlepší český tým takové opatření dělat nemusel?
Naštěstí ne. Naši sponzoři věděli, že za vzniklou situaci nemůžeme. A když kluci aspoň trénovali, tak na silnicích byli partneři díky oblečení trochu vidět. Oproti ostatním týmům máme výhodu, že někteří naši závodníci jsou zaměstnanci Olymp centra sportu ministerstva vnitra, kde mají na naše poměry výborné podmínky a dostávají tam plat. A ve spolupráci s našimi partnery se dá všechno pokrýt.
Žádný ze sponzorů váš tým kvůli krizi neopustil?
Pocítili to asi všichni, ale naši hlavní partneři jsou silné firmy, které se s tím dokázaly vyrovnat. Jsme moc rádi, že nám zachovaly přízeň. Taky hraje roli to, že v čele těch firem stojí lidé, s nimiž se známe řadu let. U Elkov elektro je to náš někdejší závodník Michal Vodička, u firmy Kasper zase Rudolf Kasper, se který jsem ještě závodil já.
Původně jste měli v červnu v Opočně pořádat mistrovství republiky, ale to nakonec padlo. Proč?
Přesunulo se na pozdější termín a čtyři nebo pět firem nám sdělilo, že od organizace odstupují. Měli jsme nasmlouvané partnery na společný šampionát se Slováky a nikdo nevěděl, jak a kdy se bude moci mistrovství zrealizovat. Byla dohodnutá i televize, zástupci kraje nám vyšli maximálně vstříc. Opravili silnice. Na okruhu, kde se mělo jet, je nový asfalt. Jenže po odstoupení některých sponzorů by chyběly finance a nebyly ani dostatečné ubytovací kapacity, protože lidi kvůli nejisté situaci s cestováním ven začali na léto skupovat všechno doma.
Může mít pandemie koronaviru v budoucnosti dopad na českou cyklistiku?
Nějaký asi ano. Řada firem měla a možná ještě bude mít problémy. A může se stát, že spousta z nich nebude chtít dávat hodně peněz nejen do cyklistiky, ale do sportu jako takového. Když se podíváme do světa, tak polská firma CCC je v obrovských problémech. Sice cyklistiku podporuje řadu let, ale určitě dá přednost tomu, aby nezkrachovala, než aby dál sypala miliony do sportu. I když jsem slyšel, že úplně neodejde, jen nebudou generálním sponzorem.
Jak vnímáte situaci, kdy se ani v červnu pořádně nezávodí?
Za celý svůj život jsem nic takového nepoznal. Že by se nezávodilo, nemohlo cestovat do zahraničí. A musím přiznat, že jsem mile překvapen, když už to teď nabírá trochu obrátky. Upřímně jsem si myslel, že letošní rok strávíme jen na závodech u nás doma.
Měli jste problém s motivací závodníků, když mohli jen trénovat?
Kluci byli v pohodě, i když je jasné, že každý radši závodí, než jen trénuje. Nestalo se, že by nám někdo volal, že je z toho v háji a neví, co má dělat. Když situace nastala, někdo pokračoval normálně v tréninku a někteří si dali volnější režim. Pak začali trénovat, jako by byl třeba listopad.
Už víte, kdy se poprvé dostanete na závody do zahraničí mimo Slovenska?
Jako první jsme měli mít začátkem července Sibiu Tour v Rumunsku, ale je přeložena na 23. července. Říkají, že mají vše povoleno a bude to v pohodě. Následují závody Okolo Mazovska v Polsku, dostali jsme pozvánku na Kolem Bulharska, Okolo Slovenska. Jsme smíření s tím, že budeme závodit hlavně na východ od nás. Na západě je spousta závodů nižší kategorie zrušena.
Nebudete mít obavy cestovat třeba do Polska?
Budeme sledovat aktuální situaci a uvidíme. Ty závody jsou skoro za měsíc a půl a asi nikdo z nás neví, co bude. Ale obavy člověk mít nemůže, když bude vše povoleno.
Letošní sezona je kvůli posunutému začátku hodně divná. Jak na ní budete pohlížet vy?
Já osobně bych se přimlouval za to, aby byla brána jako nultá, protože nejsou rovné podmínky pro všechny země. Někdo mohl trénovat, jiný byl dva měsíce zavřený doma. Otázka je, jestli závodníci ze všech zemí budou moci cestovat. A co třeba žebříčky? Nechápu, jak to chtějí řešit. Ale tohle my stejně nerozsekneme. Jen doufám, že už bude všechno v pohodě a zase se vše pomalu vrátí do starých kolejí.