Lepší cyklistická infrastruktura dělá města bezpečnějšími pro všechny, nejen pro cyklisty. Potvrdila to největší studie zkoumající bezpečnost na silnicích, která byla publikována v Journal of Transport & Health. Autoři naznačují, že současná snaha navýšit množství cyklistů by měla být vyměněna za snahu vybudovat pro ně lepší infrastrukturu.
Výzkumníci z University of Colorado a University of New Mexico analyzovali údaje za třináct let z dvanácti velkých cyklistických měst v Americe včetně Oklahoma City, Memphisu, Kansas City, Dallasu, Houstonu, Austinu, Chicaga, Denveru, Seattlu, San Francisca, Minneapolisu a Portlandu.
Zaznamenali přes sedmnáct tisíc úmrtí a sedmdesát sedm tisíc vážných zranění. Ve sledovaných letech USA zaznamenaly jednapadesátiprocentní nárůst v dojíždění na kole do práce a také každoroční zdvojnásobení počtu nových cyklistických jízdních pruhů od roku 2009.
Města s více lidmi na kole jsou bezpečnější
Studie ukázala, že cyklistická infrastruktura působí na dopravu „zklidňujícím“ dojmem, zpomaluje auta a snižuje množství úmrtí celkově. V letech 1990-2010 podíl cyklistů v Portlandu vzrostl z 1,2 procenta na 6 procent a množství úmrtí na silnicích ve stejném období kleslo o 75 procent. Se vznikem nových jízdních pruhů pro cyklisty se snížilo množství fatálních nehod v Seattlu o 60,6 procent, v San Franciscu o 49,3 procenta, v Denveru o 40,3 procent a v Chicagu o 38,2 procenta.
„Cyklistika se zdá sama o sobě nebezpečná,“ řekl spoluautor studie Wesley Marshall, PhD z College of Engineering, Design and Computing z CU Denver. „Takže by se zdálo, že cyklistika udělá městskou dopravu ještě nebezpečnější. Ve skutečnosti je však opak pravdou. Výstavba cyklistické infrastruktury se ukázala jako jeden z nejvýraznějších faktorů silniční bezpečnosti pro všechny.“
Zaměření na cyklistickou infrastrukturu je klíčové
Původně jsme si mysleli, že zvyšování množství cyklistů povede k vyšší bezpečnosti na silnicích, protože když jich bude více, budou si jich řidiči více všímat a častěji zpomalí. Výzkum však ukázal, že nejde až tak o množství cyklistů, jako spíš o fungující infrastrukturu pro lidi v sedlech bicyklů. Výsledky studie ukázaly, že cyklistická infrastruktura je spojena s výrazně nižším množstvím úmrtí a vyšší bezpečností celkově.
Spoluautor studie Nicholas Ferenchak, PhD z Department of Civil, Construction and Environmental Engineering z University of New Mexico, doufá, že tato studie zjednoduší městům plánování do budoucna.
„Když jsme si mysleli, že lepší bezpečnost přinese vyšší počet cyklistů, tak bylo řešení velmi náročné. Dostat více lidí do sedla není lehký úkol. Tento výzkum ukazuje, že změny k lepšímu lze dosáhnout daleko spolehlivěji: postavte cyklistickou infrastrukturu a rozdíl uvidíte.“