Uvažujete o nákupu bezdušových kol? Cyklisté na horských kolech i v silniční cyklistice stále častěji využívají bezdušové systémy. Jde o fenomén prostupující všemi disciplínami. V druhém díle seriálu We Love Cycling najdete vše o potřebném materiálu pro úspěšnou instalaci. Co nutně potřebujete a které věci se dají nahradit?
Ráfek a bezdušová páska
Bezdušová páska se lepí do ráfku kvůli, aby se zabránilo úniku vzduchu do ráfku, odkud by pokračoval kolem niplů ven. Jedná se o utěsnění struktury na jejím „dně“. Většina sportovních a kvalitních ráfků pro horská kola je tubeless-ready (zkratka TLR).
V dnešní době je u většiny sportovních kol bezdušová páska v ráfcích už instalovaná, a v tašce s doplňky najdete s novým kolem i bezdušové ventilky. Pokud jste v této situaci, máte z části vyhráno, protože si ušetříte jeden krok z procesu. Vyhráno máte i v případě, že máte UST ráfky. Ty nemají otvory pro niple z vnitřní strany, proto nepotřebují pásku a jsou rovnou připraveny k bezdušovému použití. Většinou jsou však těžší a na trhu nejsou tolik rozšířené.
V opačném případě si musíte nejprve obstarat bezdušovou pásku a ventilky. Páska se prodává v různých šířkách, proto ji kupte v šířce odpovídající vnitřní šířce vašeho ráfku. Bezdušovou pásku většinou nabízí výrobci plášťů a latexových tmelů, ale nejsou mezi nimi zásadní rozdíly. V případě nouze se obejdete i s duct tape nebo pevnou elektrikářskou páskou. Používat materiál k tomu určený vám však usnadní práci a zajistí, že výsledek bude plně funkční.
S bezdušovými ventilky to je mnohem jednodušší. Potřebujete je dostatečně dlouhé, a všechny mají vyměnitelný vnitřek – tedy vlastní jádro ventilku. Ty mějte v zásobě do budoucna, mléko je totiž může zalepit a pokud ucítíte, že ventilek při vypouštění vzduchu z ráfku klade odpor a vzduch se skrz ventilek nehrne ven, vyměňte ho.
Pláště jsou označeny zkratkou TLR
Pláště pro bezdušová kola jsou speciálně označeny, většinou zkratkou TLR. Opět platí, že většina sportovních plášťů s kvalitní směsí bude tubeless ready, ale všichni výrobci to na svých pláštích uvádí.
U obyčejného pláště by vám vzduch unikal mikroskopickými dírkami skrz bočnice pláště. Dejte si záležet na výběru obutí, protože nejspíš nebudete pláště pravidelně přezouvat. Širší plášť s hrubším vzorkem dopředu, užší a rychlejší vzadu.
Latexová suspenze
V případě latexových suspenzí existují značné rozdíly. Mezi klasické a léty prověřené značky patří Doc Blue od Schwalbe a Race Tire Sealant od Stan’s No Tubes, ale na výběr je z desítek možností.
Některé nové suspenze nemají latexový základ a fungují na principu utěsnění trhlin pomocí viskóznější tekutiny s mikrovlákny, než je klasický latexový tmel.
Mléko však v pláštích vysychá a je potřeba ho pravidelně jednou za 2-3 měsíce doplňovat.
Čím kolo nafouknout?
Pokud máte ráfek utěsněný, ventilky po ruce a nemůžete se dočkat, až nalijete do pláště mléko, vyplatí se ještě zamyslet, jak budete chtít kolo nafouknout.
V případě klasické duše je to jako nafukování balónu, který se uvnitř pláště roztahuje a tím plášť usadí do ráfku. V případě bezdušového ventilku foukáte vzduch přímo do pláště, který však není nijak utěsněný a vzduch vám bude utíkat mezi neusazenou patkou pláště a ráfkem. Tento zcela zřejmý problém se dá vyřešit tak, že do pláště najednou dodáte velký objem vzduchu, který plášť usadí a dojde tak k vytvoření vzduchotěsného systému s latexovou suspenzí uvnitř. Jak toho ale docílit?
Nabízí se několik variant. Ano, jde to i pomocí dílenské pumpy, existuje však riziko, že se u toho zapotíte a vytvoříte nepořádek. Mezi nejjistější varianty patří pumpy s vysokotlakou nádobou a samostatné vysokotlaké tanky. Ty vám po natlakování umožní dodat velký objem vzduchu během okamžiku, a usazení pláště v ráfku tak provedete bez namáhavé práce, bez vytékajícího mléka a se stoprocentní jistotou.
Poslední relativně jistou variantou je kompresor. Pokud ho nemáte doma, prozkoumejte čerpací stanice ve vašem okolí. Kompresory mají dostatečně silné a krátký výlet k benzínce vám usnadní práci.