Vývoj jízdního kola šel různými cestičkami. Někdy úspěšnými, jindy slepými. Byl ovlivněn invencí tvůrců, zaběhlými názory, technologickými možnostmi a v neposlední řadě marketingovou silou daného výrobce či tvůrce.
Dnešní škála kol je opravdu rozsáhlá. Máme kola všemožných provedení. A krajní skupiny jsou od sebe vzhledově tak vzdáleny, že je spojuje snad jen to, že mají (většinou) dvě kola.
Každá kategorie si prodělala či prodělává svoji chvíli slávy. Některá zažila obrovský boom a jiné tak nějak nenápadně stále existují.
Pro objasnění se budeme v seriálu We Love Cycling o typech kol věnovat historii, důvodu vzniku, technickým otázkám a zajímavostem jednotlivých kategorií.
První kolo bylo z Karlsruhe
Odkud se jízdní kolo vzalo?
V roce 1817 vynalezl Karl Drais v Karlsruhe v dnešním Německu tzv. draisinu či drezínu, která fungovala na principu dnešního dětského odrážedla. Měla řiditelné přední kolo a jezdec se odrážel od země nohama.
V roce 1861 Pierre Michaux změnil pohon z odrážení na šlapání přes jednorychlostní pevné kliky na předním kole. V pařížské továrně Michaux & Lallement začali s velkým úspěchem sériově vyrábět velocipéd.
V roce 1870 přichází inovace v podobě vysokého kola, které zvyšuje efektivitu šlapání pevného převodu tím, že je zvětšeno přední kolo. Mělo to ovšem velkou nevýhodu v nestabilitě vysokého těžiště a nebezpečnosti případného pádu z kola.
V roce 1878 patentovali první planetovou převodovku v předním poháněném kole Scott a Phillott z Anglie.
V roce 1879 patentoval řetězový převod síly z klik na zadní kolo Henry J. Lawson z Anglie. Kolo vyráběl pod názvem „the Bicyclette“ a jednalo se o první kolo s tímto typem pohonu. Nicméně stále mělo velké přední kolo a malé zadní a na trhu se neprosadilo.
V Česku s výrobou začali Laurin a Klement
V roce 1885 vyrobil anglický vynálezce a průmyslník John Kemp Starley první skutečně bezpečné jízdní kolo moderního typu se stejně velkými koly, pohonem zadního kola řetězem a řiditelným předním kolem.
V roce 1895 bylo na českém území vyrobeno kolo Slavia, které společně postavili mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement, zakladatelé dnešní automobilky Škoda Auto. Šlo o první bicykl vyrobený v jejich tehdejší dílně v Království českém. O rok později se rozjela kusová výroba.
Dnešní škála kol je opravdu rozsáhlá. V nabídkách je gravel, pevné MTB, full MTB cros country, allmountain, sjezdové, enduro, silniční, časovkářské, trek, city, fitness, cyklokrosové, cruisery, dirt, flatland, fatbike, lehokola a několik minoritních dalších.
Každá kategorie má větší či menší okruh příznivců. Nejpopulárnějším typům se budeme podrobně věnovat a představíme jejich přednosti, technická specifika či zajímavosti.