Můžete je milovat, můžete je nenávidět, ale e-biky jsou prostě hot. Experti očekávají až ztrojnásobení počtu prodaných elektrokol během následujících pěti let. Timo Ellenberger napsal pro ispo.com toto: „E-bike v současnosti prochází procesem, jenž je známý ze světa běžeckých bot. V osmdesátých letech bylo na výběr ze tří nebo čtyř modelů běžeckých bot, které byly jakž takž použitelné ve všech disciplínách. Dnes máme speciální boty na každý sport a disciplínu a bota je zároveň i lifestylovým doplňkem a dokresluje charakter sportovce.“
Rozmach elektrokol
Ellenberger dále očekává, že v tomto roce budou dostupné 3–4 modely elektrokol v oblasti nákladní a osobní dopravy, včetně variant zaměřujících se na rodiny s více než jedním dítětem a samozřejmě také na komerční rozvoz balíčků nebo jídla. K tomu se objeví elektrický pohon i na městských skládacích kolech, a nabídne tak klimaticky příznivý způsob transportu na trase domov – MHD – práce.
Dále předpokládá, že se objeví modely s elegantně integrovaným kompaktním motorem a baterií, což přesvědčí i zatvrzelé odpůrce elektrický kol a třeba začnou nákup nějakého zvažovat. Příkladem za všechny je tento Cowboy, který má odnímatelnou baterii.
https://www.instagram.com/p/B6ffBjZArDO/
Silnice nejen na silnici
Dalším pokračujícím, v tomto případě však neelektrickým, trendem v tomto roce bude zvyšování všestrannosti kol tím, že u silničních kol bude docházet k dalšímu rozšiřování vidlice i zadní stavby, což umožní instalaci ještě širších plášťů. To znamená, že silniční kolo tak budete moct využít prakticky kdekoliv, protože širší pláště jsou stabilní a komfortní na asfaltu i mimo něj. Ve výsledku tak silniční kola budou nabízet to, co nabízejí závodní speciály. Navrch budou mít v oblasti komfortu a rozsahu převodů.
Několik kol roku 2020 se touto cestou už vydalo, například nový Trek Domane nabídne možnost zvolit obutí o šířce až 38 mm, což už je pro silniční kolo opravdu hodně.
Jedním z důsledků toho, že se štěrk a lesní cesty stanou novým domovem silniček, je to, že se rozdíly mezi aero, silničním a gravel kolem budou zmenšovat. Nakonec tak můžeme zůstat jenom s několika málo kategoriemi – závodní, silniční a MTB kola.
Cyklocomputer a brýle s rozšířenou realitou
Na začátku jsme zmiňovali digitální technologie, tak se pojďme podívat i na tuto oblast. Kolo a obzvlášť cyklocomputery jsou dnes téměř vševědoucími stroji. Cyklocomputer vám vybere nejlepší trasu, zkontroluje počasí a umožní vám sledovat vývoj vaší fyzičky. A nenápadné GPS systémy přidávají i bezpečnostní funkce například tím, že umožní sledovat vaše kolo v případě krádeže.
Ovšem připravte se na zcela novou úroveň technologií: cyklistické brýle s rozšířenou realitou. Tyto brýle nabízejí vše, co běžný cyklocomputer. Nechybí jim GPS a hlasová navigace, sledování výkonu a fyzičky, hudební playlisty a možnost handsfree komunikace s ostatními cyklisty. Také pomocí nich můžete přijímat hovory a brýle Everysight Raptor vám umožní natáčet videa nebo pořizovat fotografie a sdílet je na sociálních médiích.
Brýle od společnosti SOLOS využívají virtuální displej, který si můžete upravit dle svých osobních preferencí. Přes bluetooth připojíte brýle k telefonu a pomocí hlasových rozkazů nebo aplikace si nastavíte, jaká data chcete mít při jízdě na očích. Můžou to být například spálené kalorie, ujetá vzdálenost nebo nadmořská výška. Brýle SOLOS vydrží na jedno nabití dobrých pět hodin cyklistické rozšířené reality. S těmito brýlemi se podíváte do budoucnosti.
Virtuální trénink
Za naši redakci pak připojujeme ještě jednu oblast cyklistiky, ve které očekáváme její dominanci: virtuální trénink. Nedávno jsme se tomuto tématu věnovali v našem článku a došli k závěru, že tento druh tréninku z domova má smysl nejen pro profíky, ale také pro zapálené hobíky (můžete si přečíst zde). Za nás se virtuální trénink brzy stane běžnou součástí přípravy i mimo profesionální kruhy.
Jaké to je vyrážet na virtuální trasy, trénovat v extrémních podmínkách či poměřit síly s profesionály, si můžete přijít vyzkoušet ve čtvrtek 20. února od 18 hodin do Ski Bike centra Radotín, kde se pojede Virtuální závod Rouvy za účasti bikerky Karly Štěpánové a skifaře Ondřeje Synka.