Prevence pro kola aneb než začnete novou cyklosezónu

Autor: Václav Šňupárek

Vzhledem k počasí, které panuje venku, je dost dobře možné, že jste kolo k zimnímu spánku ani neuložili. Pokud přece jen ano, tady máte pár tipů, jak a co zkontrolovat před prvním vyjetím.

Kolo

Pokud jste kolo pár měsíců neviděli, stejně jako v loňském článku vám nejdřív doporučím, abyste se na něj před prvním vyjetím šli podívat a zjistili, v jakém je stavu. Pokud najdete nějakou technickou závadu, můžete ji vyřešit v klidu a nepotit se u opravy v cyklistickém oblečení a ztrácet čas vyhrazený na vyjížďku.

Prázdné kolo

Pokud kolo stojí na ráfku, k úspěšnému řešení může vést několik cest. Zaprvé, pokud máte v kole duši, na které byl „pomalý defekt“, je potřeba duši vyměnit nebo zalepit. Pokud netěsní ventilek, je potřeba vyměnit jeho střed, a není-li to možné, tak vám nezbyde než vyměnit celou duši.

Bezdušové systémy často netěsní úplně dokonale, a proto kolo po pár dnech zahálení stojí s vyfouklými koly. Většinou stačí pouze dofouknout a můžete jet, ale pokud uběhly zhruba dva měsíce od doby, kdy jste naposledy doplňovali mlíko, tedy latexovou suspenzi, nezapomeňte je do pláště dolít. Jinak se vám v případě defektu díra v plášti sama nezacelí a budete muset použít klasickou duši.

Pohon

Opotřebení řetězu, kazety nebo převodníků už není tak očividné jako v případě chybějícího tlaku v pláštích, ale minimálně před novou sezónou je důležité stav těchto komponentů zkontrolovat. Můžete tím ušetřit i několik stovek či tisícovek, protože řetěz jako nejslabší článek tohoto systému nevydrží takový nájezd kilometrů jako kazeta nebo převodníky. Když je řetěz moc vytahaný, kazeta i převodníky trpí. Délku řetězu zkontrolujete pomocí měrky na řetěz, většinou má dva rozměry: 0,5% a 0,75%. Pokud se vám měrku podaří na řetěz nasadit i větším 0,75% rozměrem, je nejvyšší čas řetěz vyměnit! Opotřebení kazety nejsnáze poznáte po výměně řetězu. Pokud nový řetěz na kazetě při záběru do pedálů „střílí“, je potřeba dát kazetu novou.

Příklad tzv. žraločích zubů, které naznačují, že tento převodník už je dávno „za zenitem.“ Foto: https://anywherebicyclerepair.com/proper-chain-maintenance/

Bowdeny a lanka

Často opomíjenou záležitostí jsou bowdeny a lanka, přitom je máte na kole stále na očích. Jejich opotřebení a stárnutí při jízdě jen tak nepoznáte, pokud vám tedy lanko rovnou nepraskne. Ale po jejich výměně se začnete rozplývat nad úžasnou přesností řazení, přehazovačka reaguje na nejmenší pobídnutí a komunikace mezi páčkou řazení a přehazovačkou je pak doslova bez zbytečných zádrhelů.

Brzdy

Účinný a přesně dávkovatelný brzdný výkon je k nezaplacení. Na výběr jsou tři možnosti, které na svém kole nejspíš najdete: ráfkové mechanické, kotoučové mechanické nebo kotoučové hydraulické. U ráfkových zkontrolujte opotřebení brzdových špalků i ráfku a ujistěte se, že špalky jsou s ráfkem v kontaktu po celé jejich ploše. U kotoučových brzd nezapomeňte zkontrolovat brzdové destičky i kotouče, v opravdu extrémních podmínkách, jako je písek, bláto a déšť, mizí destičky doslova před očima.

Brzdný systém při prohlídce rozhodně není radno podceňovat.

U hydraulických brzd se může stát, že se na první nebo druhé zmáčknutí brzdové páky nic neděje a brzda začne fungovat až po několikátém zmáčknutí. Tzv. „namačkávání“ brzdy znamená, že došlo k úniku brzdové kapaliny a v systému se nacházejí bubliny vzduchu, které se namačkáním stlačí. Pak teprve brzda začne fungovat. To pochopitelně není žádoucí stav a brzdovou kapalinu je třeba také pravidelně měnit.

Vidlice a tlumiče, teleskopické sedlovky

U celoodpružených kol je radost z jízdy vykoupená starostí o tlumič. Odpruženou vidlici najdete i na hardtailech. Většina výrobců udává servisní interval výměny těsnění a oleje ve vidlici a tlumiči mezi 50 – 100 jízdními hodinami, tento úkon je tak potřeba provádět i několikrát do roka! Jedná se o vysoce pokročilý servisní zásah, jiná možnost než nechat výměnu provést v odborném servisu není.

 

Další praktické rady naleznete v naší sekci Rady a tipy.