Kolo
Pokud jste kolo pár měsíců neviděli, stejně jako v loňském článku vám nejdřív doporučím, abyste se na něj před prvním vyjetím šli podívat a zjistili, v jakém je stavu. Pokud najdete nějakou technickou závadu, můžete ji vyřešit v klidu a nepotit se u opravy v cyklistickém oblečení a ztrácet čas vyhrazený na vyjížďku.
Prázdné kolo
Pokud kolo stojí na ráfku, k úspěšnému řešení může vést několik cest. Zaprvé, pokud máte v kole duši, na které byl „pomalý defekt“, je potřeba duši vyměnit nebo zalepit. Pokud netěsní ventilek, je potřeba vyměnit jeho střed, a není-li to možné, tak vám nezbyde než vyměnit celou duši.
Bezdušové systémy často netěsní úplně dokonale, a proto kolo po pár dnech zahálení stojí s vyfouklými koly. Většinou stačí pouze dofouknout a můžete jet, ale pokud uběhly zhruba dva měsíce od doby, kdy jste naposledy doplňovali mlíko, tedy latexovou suspenzi, nezapomeňte je do pláště dolít. Jinak se vám v případě defektu díra v plášti sama nezacelí a budete muset použít klasickou duši.
Pohon
Opotřebení řetězu, kazety nebo převodníků už není tak očividné jako v případě chybějícího tlaku v pláštích, ale minimálně před novou sezónou je důležité stav těchto komponentů zkontrolovat. Můžete tím ušetřit i několik stovek či tisícovek, protože řetěz jako nejslabší článek tohoto systému nevydrží takový nájezd kilometrů jako kazeta nebo převodníky. Když je řetěz moc vytahaný, kazeta i převodníky trpí. Délku řetězu zkontrolujete pomocí měrky na řetěz, většinou má dva rozměry: 0,5% a 0,75%. Pokud se vám měrku podaří na řetěz nasadit i větším 0,75% rozměrem, je nejvyšší čas řetěz vyměnit! Opotřebení kazety nejsnáze poznáte po výměně řetězu. Pokud nový řetěz na kazetě při záběru do pedálů „střílí“, je potřeba dát kazetu novou.
Bowdeny a lanka
Často opomíjenou záležitostí jsou bowdeny a lanka, přitom je máte na kole stále na očích. Jejich opotřebení a stárnutí při jízdě jen tak nepoznáte, pokud vám tedy lanko rovnou nepraskne. Ale po jejich výměně se začnete rozplývat nad úžasnou přesností řazení, přehazovačka reaguje na nejmenší pobídnutí a komunikace mezi páčkou řazení a přehazovačkou je pak doslova bez zbytečných zádrhelů.
Brzdy
Účinný a přesně dávkovatelný brzdný výkon je k nezaplacení. Na výběr jsou tři možnosti, které na svém kole nejspíš najdete: ráfkové mechanické, kotoučové mechanické nebo kotoučové hydraulické. U ráfkových zkontrolujte opotřebení brzdových špalků i ráfku a ujistěte se, že špalky jsou s ráfkem v kontaktu po celé jejich ploše. U kotoučových brzd nezapomeňte zkontrolovat brzdové destičky i kotouče, v opravdu extrémních podmínkách, jako je písek, bláto a déšť, mizí destičky doslova před očima.
U hydraulických brzd se může stát, že se na první nebo druhé zmáčknutí brzdové páky nic neděje a brzda začne fungovat až po několikátém zmáčknutí. Tzv. „namačkávání“ brzdy znamená, že došlo k úniku brzdové kapaliny a v systému se nacházejí bubliny vzduchu, které se namačkáním stlačí. Pak teprve brzda začne fungovat. To pochopitelně není žádoucí stav a brzdovou kapalinu je třeba také pravidelně měnit.
Vidlice a tlumiče, teleskopické sedlovky
U celoodpružených kol je radost z jízdy vykoupená starostí o tlumič. Odpruženou vidlici najdete i na hardtailech. Většina výrobců udává servisní interval výměny těsnění a oleje ve vidlici a tlumiči mezi 50 – 100 jízdními hodinami, tento úkon je tak potřeba provádět i několikrát do roka! Jedná se o vysoce pokročilý servisní zásah, jiná možnost než nechat výměnu provést v odborném servisu není.
Další praktické rady naleznete v naší sekci Rady a tipy.