Někdy do toho dáte víc než je třeba, jindy zase málo. Chybu můžete udělat, ale nesmíte opakovat, což při údržbě kola platí dvojnásobně. Proto vám přinášíme pět rad, které si máte čas zapamatovat do doby než začne sezóna.
Mytí ano, ale ne často
Pojem čistá jízda je dost zavádějící. Zatímco cyklistu čistá jízda potěší, ne všechna kola by tohle měla držet. Ta s karbonovým ráme mají spoustu kovových součástek. To platí i pro kola s ozubeným řemenem – namísto řetězu mají namazaná ložiska. Tak proč týrat železo a vazelínu vodou a mycími prostředky?
Pokud zrovna nejezdíte v zabahněném a vlhkém prostředí, většinou postačí, když setřete povrchovou špínu hadrem. Lepší než čistit kolo po každé jízdě, je věnovat trochu času pečlivému čištění jednou za šest týdnů. Byť je do pohodlnější, nedoporučujeme používat tlakové mytí. Zahradní hadice taky není nejlepším nástrojem, ale opravdu zabahněné kolo může z největších nečistot očistit. Jen pozor na ložiska a řadící páčky.
Správný tlak v duši
Kolik cyklistů je potřeba na nafouknutí jedné duše? Patnáct. Jeden ji nafoukne a čtrnáct mu radí, proč právě x PSI je ten správný tlak. Jenom vy víte, jaký tlak je pro vás ten správný. Pokud si nevíte rady, doporučujeme konzultaci s odborníky v nejbližším cykloservisu.
Odmašťovač nebo vazivo?
Každá domácnost by měla mít přípravek WD-40, protože má opravdu spoustu využití. Toto univerzální mazivo uvolní zadrhlé mechanismy, rozhýbá zrezavělé součástky, namaže a vytlačí vlhkost. Zní vám to jako dobrá varianta pro vaše kolo? Raději ne. WD-40 je dobrý na odmaštění, jako mazivo ale neudělá nejlepší službu.
Ani výrobci WD-40 totiž nedoporučují používat tento přípravek na kola, což je důvod, proč vydali speciální řadu produktů zaměřenou na cyklisty. Nechceme tímto shazovat ani propagovat WD-40. Je to jen krásný příklad toho, proč je důležité pořídit si produkty specifické pro kolo, když se o svůj poklad chcete správně starat.
Momentový klíč vs multitool
Doporučení odborníků používat speciální cyklovybavení rozhodně není liché. Neznamená to ale, že je vždy nutné utrácet za technicky nejpokročilejší vybavení, která jsou na trhu. Momentový klíč je rychlejší, snáze se používá a je vhodnější pro zdraví vašeho karbonového rámu rozhodně víc než multifunkční klíče z pestré škály nabídek. Co se ale stane, když budete potřebovat upravit výšku sedla v polovině stokilometrového závodu?
Naučte se pracovat jak s momentovým klíčem, tak s multitooly, protože právě tehdy, když budete potřebovat nějaké nářadí nejvíce, bude po ruce nejspíš nějaký přenosný multitool. A totéž platí pro nafukování duší. Naučte se nafouknout duše na správný tlak, aniž byste se museli dívat na ručičku měřidla tlaku. V terénu pak budete rádi, že to umíte.
Přehazovačka a dorazový šroub
Jestli máte kolo od jakéhokoli z velkých prodejců, tak bylo s největší pravděpodobností seřízené profesionálním cyklomechanikem. Je opravdu velmi nepravděpodobné, že by bylo nutné upravovat polohu dorazového šroubu na přehazovačce.
Místo toho se raději naučte pracovat s nastavením stavěcího šroubu na přehazovačce, který vám umožní odstranit drobné nepřesnosti při řazení. Pokud se vám nedaří přeskakování řetězu takto odstranit, bude potřeba zkontrolovat opotřebení řetězu i kazet. Vždy ale mějte na paměti rozsah svých schopností, a když si nejste jistí, přihlaste se na lekce údržby kola nebo jej svěřte do rukou profesionálů v nejbližším servisu.