Seznámit se s novými pravidly UCI
Rok 2020 je prvním rokem z tříletého období, na které má UCI naplánováno několik kroků ke zlepšení ženské cyklistiky. Od letošního roku budou poprvé v historii stanoveny minimální mzdy pro ženské WorldTeam týmy. To je obrovský krok kupředu, protože profesionální ženská cyklistika byla kritizována za nemožnost závodnic se finančně či kariérně zajistit. Minimální mzda, která je standardem v mužském pelotonu, začne na částce 15 000 € v roce 2020, 20 000 € v roce 2021 a 27 500 € v roce 2022. Od roku 2023 by měly mzdy narůst na úroveň mužských profesionálů v ProTeam kategorii, což je nyní kolem 30 000 € ročně. Nové požadavky také zahrnují dovolenou, nemocenskou, mateřskou dovolenou a penzijní spoření od roku 2022. S nárůstem mezd jsou spojené i vyšší prize money v závodech.
Některé týmy ovšem jsou z těchto změn méně nadšené. Například tým Boels-Dolmans, nejlepší ženský tým od roku 2016, za který závodí i čtyři mistryně světa, viditelně chybí na seznamu týmů, které tyto změny podporují. Týmový manažer Danny Stam v rozhovoru pro CyclingNews prohlásil, že i když tým nemá žádné problémy s nárůstem mezd, zvýšená finanční náročnost může být pro některé WorldTeam celky neúnosná. Obzvláště pro ty týmy, které nemají zároveň i mužský tým. Zda dojde k úpravám, aby byly zohledněny různé situace v týmech, ještě není jisté.
Propagovat rozmanitost
Rozmanitost a zastoupení menšin v pelotonu je problém nejen v cyklistice a atletice, ale i ve společnosti obecně. I když je cyklistická komunita velice rozmanitým souborem různých lidí v různých koutech světa, faktem zůstává, že nejvyšší kategorie závodní cyklistiky je velice homogenní skupinou jezdců. Když přijde na šíření tohoto sportu po celém světě, je potřeba předvést to nejlepší z ženské cyklistiky. Velkou příležitostí je právě rozmanitost a zastoupení více národností v pelotonu, což by přilákalo fanoušky daných zemí. Tento proces lze urychlit například podporou závodění a účasti v závodech států, kde je ekonomika cyklistiky menší.
Několik úspěšných případů nám ukazuje, že na obzoru se skýtají skvělé možnosti. Vezměte si například Teniel Campbellovou. 22letá závodnice z Trinidadu a Tobaga v současnosti jezdí za tým cyklistického centra UCI WCC. Je první ženou své země, která se kdy nominovala na olympijské hry, a to ty v Tokiu. Tato budoucí olympionička v rozhovoru pro Vox Woman říká následující: „Chci sportu hodně přinést a podílet se na jeho rozvoji v mé domovině i po celém světě.“ Doufejme ve více takovýchto příběhů v nadcházejícím roce.
Ženy v manažerských pozicích
Když už mluvíme o rozmanitosti, rádi bychom viděli více žen na důležitých pozicích ve struktuře celého sportu. Více žen ve vedoucích pozicích přirozeně povede k hlasitějšímu dialogu o rovnoprávnosti a rozmanitosti. Ve zkratce – tato změna přispěje k celistvějšímu přístupu v řízení tohoto sportu. Větší rozmanitost povede díky své podstatě k větší pluralitě názorů, díky čemuž bude ženská cyklistika více diskutovaným tématem.
Více televizních přenosů
Často propíraný je i nedostatek televizních přenosů ženské cyklistiky, které jsou klíčové pro zviditelnění sportu. Sponzoři potřebují návrat svých investic, který přichází od fanoušků – ať už těch televizních, čtenářů nebo posluchačů. A s většími příjmy sponzorů jde ruku v ruce i fakt, že pak mohou investovat větší podíl do rozvoje sportu. Mediální pokrytí je zkrátka stěžejní.
To je to, co ženská cyklistika hlavně potřebuje. Podle některých podkladů by pro celou cyklistiku bylo velice přínosné, kdyby ženská cyklistika dostala stejný mediální prostor jako ta mužská. Colorado Classic z toho udělalo minulý rok prioritu. Tento závod byl organizován čistě jako ženský. Doufáme, že se bude inspirovat více organizátorů.
Udržitelnost do budoucnosti
S tím, jak se cyklistický průmysl snaží najít cestu k redukci uhlíkové stopy, je ženská cyklistika ve skvělé pozici pro testování novinek, které se budou zaměřovat na toto téma. Může to být například využívání elektrických aut v závodním konvoji, vytváření „zelených zón“ pro odhazování odpadků během závodů nebo používání rozložitelných bidonů. Ve chvíli, kdy UCI činí z udržitelnosti prioritu, má ženská cyklistika skvělou možnost stát se průkopníkem v oblasti ochrany životního prostředí a způsobů, jak mu neškodit.
Pro překonání těchto překážek bude potřeba práce spousty lidí uvnitř i vně komunity ženské cyklistiky. Pro tento sport půjde o vzrušující období a následujících několik let bude rozhodujících. Nenechme tak diskusi vymizet a hledejme cesty, jak stavět na dosud učiněných krocích. Tak, abychom na rok 2020 vzpomínali jako na rok, kdy ženská cyklistika opravdu povstala.