Zatímco těžká strojní technika, jako bagry a nakladače, odkrývá a upravuje povrch, zhruba patnáct dělníků se zaměřuje na detaily. Místo připomíná staveniště průměrně velkého objektu, přitom tu vznikne něco zcela jiného. Hřiště zaměřené na čistou radost z jízdy. Tento pumptrack vznikl v Nupakách u Prahy, slavnostně byl otevřen na podzim 2019 a díky asfaltovému podkladu funguje nepřetržitě celý rok.
Michal Maroši je jedním ze sportovců podporovaných firmou Red Bull a nyní stojí i za projektem v Nupakách. Právě město dalo zakázku k jeho vytvoření. „Asfaltový pumptrack potěší děti, které s cyklistikou právě začaly, stejně jako pokročilé jezdce, kteří ocení trať svádějící ke skokům a jiným technickým dovednostem,“ říká Michal Maroši.
Základní myšlenkou pumptracku je trať složená z jednoho či více navzájem se prolínajících okruhů, po kterých se jezdec pohybuje tzv. pumpováním. Pro pohyb vpřed se tedy nemusí šlapat. Na trati se nacházejí po sobě jdoucí boule i „bazénky,“ na nichž jezdec pumpuje a tím udržuje rychlost na celém okruhu. Ježdění na pumptracku není jenom velice zábavné, ale také to zdokonaluje techniku jízdy a ovládání kola. Nejlepší ale je, že pumptracky nabízejí skvělý zážitek pro úplné začátečníky i pokročilé jezdce, což z nich dělá výborná hřiště pro celou veřejnost.
Většina pumptracků je hliněných, což vyžaduje neustálou údržbu. Tyto pumptracky jsou použitelné jen pro horská a bmx kola. Materiál, se kterým pracuje tým Michala Marošiho, pumptrackování zdokonalil. Na asfaltovém povrchu jejich pumptracků se totiž můžete prohánět i na skateboardu, longboardu, koloběžce nebo bruslích. Bikeři také oceňují, že asfaltový povrch se dá mnohem lépe a přesněji tvarovat. A na rozdíl od betonových skateparků nepotřebujete pro jízdu v pumptracku žádné speciální dovednosti. I děti jsou na pumptracku vítány, žádné zvýšené nebezpečí jim tam nehrozí.
Konstrukční proces byl více než deset let neustále zdokonalován, a pumptracky tak vznikají po celém světě. Stoupající popularita asfaltových pumptracků různých tvarů a velikostí vedla ke vzniku série mezinárodních závodů, které vrcholí mistrovstvím světa. Protože je disciplína zaštítěná UCI, vozí mistr světa následující rok duhový trikot. Jezdci, kteří by si přáli mít takovýto pumptrack ve svém městě, by měli zpozornět a sledovat, kde všude nová místa pro trénink vznikají. „Další stavby jsou v tuto chvíli v jednání, pokud vše vyjde, mohlo by v průběhu roku 2020 vyrůst 4 až 5 nových pumptrackových okruhů,“ přibližuje plány Michal Maroši. Věříme, že vám na WeLoveCycling ČR brzy představíme první z nich.