Kolo se v posledním století moc nezměnilo. Jak se říká: „Nehas, co tě nepálí.“ A protože kolo funguje spolehlivě tak, jak je, neměl nikdo velkou snahu cokoliv zásadně měnit. Ale pokud je něco z následujících obrázků zřejmé, kola budoucnosti budou radikálně odlišná od těch současných. I když dvě kola a řídítka na nich najdeme pokaždé.
Cube Urban Street Bike Concept se zbavil sedlové trubky i zadních vzpěr. Vznikl tak trojdílný systém, kde je zadní kolo uchyceno pouze pevnou osou. Kvůli těmto výrazným změnám je kolo lehčí, rychlejší a také mnohem více „sexy“ než současná kola. Jediným problémem by mohla být stabilita a odolnost rámu na nerovném terénu, například dlažbě. Volně uchycené zadní kolo by za takových okolností mohlo být slabým článkem.
Nenad Kostadinov naopak zahodil spodní rámovou trubku a horní vzpěry. Jeho Furious Sports Bike Concept vypadá robustně i dostatečně stabilně pro jízdu na rozbitém povrchu. Nejvíc futuristickou záležitostí jednoznačně je integrovaný computer, který zobrazuje velkou škálu dat – rychlost a vzdálenost, ale také přesnou polohu a spálené kalorie. Tyto informace jsou zobrazeny uprostřed představce, který byl speciálně upraven k tomuto účelu. Při jízdě tak můžete kontrolovat, kde se nacházíte nebo kolik pizzy si po návratu domů můžete bez obav dovolit.
Kolo navržené olympijským vítězem a vítězem etapy z Tour de France Chrisem Boardmanem je nejvěrnějším napodobením toho, co můžeme v oblasti kol v budoucnosti očekávat. Jeho Intelligent Bike Concept má záložní motor poháněný sluneční energií přes fotovoltaické články, integrovaný computer, bezpečnostní zařízení pro snímání otisků prstů a kola, ve kterých chybí dráty. V současnosti je kolo ve formě návrhu, a tak může trvat roky, než ho zahlédneme někde na ulici. Ale na takhle krásné kolo se vyplatí si počkat, přece jenom se bavíme o budoucnosti.
Další odlehčené kolo, tentokrát se jedná o Wire Bike Concept od Ionita Predescu. Toto kolo je navržené podobně jako lanový most, který svou strukturu a stabilitu udržuje vlastní vahou, kterou působí pomocí lan na zbytek konstrukce. Pevné části kola jsou z karbonu a lana jsou z lehkého kevlaru.
Kolo bez řetězu i řemenu – to je tento návrh s názvem Mando Footloose. Skládací kolo pro bezpečný a efektivní pohyb ve městě je plné vychytávek inspirovaných technologiemi automobilového průmyslu. Energie ze šlapání do pedálů se ukládá do lithiové baterie, která následně pohání malý motor. Kolo je plně automatické, a dokonce samo mění převody v závislosti na sklonu a rychlosti jízdy.
Victor Aleman představil Eco 07 Bike Concept, mé nejoblíbenější kolo. Je navrženo tak, aby se dalo kompletně rozložit a složit do krabice o velikosti cestovního kufříku. Také je nádherné. Bohužel se v současném návrhu nepočítá s tím, že by se kolo rozebíralo každý den, ale jen v případě delšího nevyužívání. Doufám, že toto omezení brzy vyřeší, protože pak byste například mohli dojet do práce, kolo rozložit a vzít si ho s sebou. Už žádné tahání se s kolem po schodech nebo mačkání se ve výtahu. Nemusíte řešit, kde kolo parkovat a jaký zámek pořídit. V kufříku si ho klidně můžete vzít i do restaurace. Na výletě v horách, když se dostanete k dlouhé nesjízdné části, už nemusíte složitě tlačit kolo nahoru nebo vést dolů.