Možností, kde koupit kolo z druhé ruky, je v dnešní době opravdu spousta. Téměř v každém z masově populárních online bazarů, jako jsou bazos.cz, sbazar.cz nebo třeba facebook.com/Marketplace, najdete spoustu nabídek na jízdní kola a jejich součástky. Existuje i řada specializovaných portálů, stačí zadat do vyhledávače typ kola, které byste chtěli, spolu se slovem bazar a zavalí vás nespočet možností. Jednou z nejlepších speciálek, kde najdete staré favority, horská kola i silničky, je cyklobazar.cz. Štěstí můžete zkusit i s nákupem ze zahraničí, kde se dají najít velmi výhodné koupě, nicméně se prodraží přeprava a nemáte možnost si kolo prohlédnout. Vždy stojí za to navštívit i vaše lokální obchody s koly. Nabídka asi nebude tak široká, ale vyhnete se tím řadě problémů jako třeba nákupu kradeného kola. Což je první z našich tipů.
Vyhněte se kradeným kolům
Největším rizikem při nákupu kola z druhé ruky, zejména z masových takřka anonymních online bazarů, je možnost, že kupujete kradený kousek. Jezdit na kradeném kole představuje riziko, hrozí, že o kolo přijdete a peníze vám nikdo nevrátí. V horším případě ještě můžete narazit na původního majitele, který se bude svého kola dožadovat i za cenu fyzického násilí. Ale i kdyby vás nic z toho nepotkalo, tak koupením takového kola prodej kradených kol svým způsobem podporujete. To se může nehezky vrátit, až si sami koupíte za spoustu peněz kolo nové. Řešením je proto vždy chtít alespoň nějaký symbolický doklad o koupi nebo jednoduchou smlouvu. V ideálním případě by měla obsahovat následující informace:
- stručný popis kola včetně výrobního čísla (bývá na rámu zespodu na šlapacím středu)
- údaje o prodávajícím a kupujícím
- datum
- výše částky
- podpisy
Kdyby náhodou vyšlo najevo, že se jedná o kradené kolo, máte aspoň jednoznačný důkaz, že zlodějem jste nebyli vy. Jedním ze znamení, že prodejce nechce jednat fér, bývá právě neochota k jakémukoli oficiálnímu zachycení transakce.
Chtějte co nejvíce informací
Pokud vybíráte z online inzerátů, tak se zaměřte na ty, které poskytují dostatek informací a detailů o kole. Je to určitá známka toho, že autor příspěvku má ke kolu opravdový vztah, tedy že bylo jeho. Hledejte najeté kilometry, stáří kola, původní cenu, velikost rámu, typ osazení a seznam dílů, které byly vyměněny nebo nejsou plně funkční. Například výměna karbonové vidlice u horského kola vás přijde klidně na 10 000 Kč. A chtějte fotku, která zachycuje reálný stav kola. Varovným signálem jsou inzeráty na ojeté kolo, které očividně používají fotky nového kola z webu výrobce. Pokud inzerát neobsahuje všechny informace, které hledáte, nebojte se připravit si seznam dotazů a zavolat nebo ho poslat emailem. Dle odpovědí si uděláte zase o něco lepší obrázek o tom, od koho kolo kupujete.
Vyznejte se v cenách
Mějte vždy na paměti, že stejně jako vy se snažíte co nejvíce ušetřit, prodejce chce co nejvíce vydělat, a proto většina inzerovaných cen bude pravděpodobně přestřelených. Vycházejte vždy z původní ceny nového kola, stáří, najetých kilometrů a předpokládaných dalších výdajů, pokud jsou na kole závady. Pokud někdo například nabízí rok staré kolo s tím, že je skoro jako nové, tak chtějte slevu více než 20 %. Rok staré modely totiž často najdete zlevněné klidně i o 15–20 % v normálních obchodech, a ještě dostanete záruku a servis. Pokud narazíte na kolo pět let staré, tak už musí být sleva oproti původní ceně alespoň 50 %. Nejenže budou u starších kol vyšší výdaje na opravy a údržbu, ale také již kupujete kolo, které je výrazně pozadu za nejnovějším technologickým vývojem v cyklistice. Největší pozor si pak dávejte v segmentu dětských kol, kde je tendence přestřelovat ceny největší. Nespoléhejte pouze na ceny v bazarech, udělejte si představu o reálných cenách nových kol a chtějte adekvátní slevu. Prostor k jednání velmi často najdete.
Při převzetí kolo pořádně prohlédněte
O ceně se nejlépe vyjednává při osobním předání. Když se dobře připravíte a víte, jak kolo zkontrolovat a odhalit případné závady, tak prodejci většinou nezbyde než něco slevit. Tady je seznam součástek, na které byste se měli při osobní prohlídce zaměřit.
- Rám. Důkladně prozkoumejte sváry, sebemenší trhlinka je potenciální prasklina. Nejnamáhanější části rámu jsou v okolí hlavové trubky, v oblasti středu, patky a kolem pod-sedlového šroubu.
- Přední vidlice. Zabrzděním přední brzdy a pohybem kola dopředu a dozadu zjistíte vůli ve vidlici a hlavovém složení.
- Ráfky. Jestli jsou ráfky rozcentrované nebo naražené, zjistíte, když roztočíte kolo a budete sledovat, jestli je mezera mezi ráfkem a brzdovým špalkem rovnoměrná.
- Brzdové špalky. Prohlédněte, nakolik je z nich sjetá guma, pokud je skoro na kov, výměna bude nutná hned.
- Pláště. Stejně jako brzdové špalky i velmi ojeté pláště jsou jasným signálem dodatečné investice. Pokud již vzorek skoro není vidět, chtějte slevu.
Zkušenější zkontrolují i míru opotřebení kazet, řetězu, přehazovačky a přesmykače. Nejste-li zrovna odborníci, pokuste se zaměřit spíše na prodávajícího a jeho charakter. Pokud se vám něco nezdá, nebojte se z koupě vycouvat, lepší než koupit kolo bez záruky, které se vám pod rukama rozpadne.
Je-li představa koupě kola z druhé ruky příliš náročná, mrkněte na náš článek o vypůjčení kola, možná to bude snazší způsob, jak si otestovat, jestli vás cyklistika nadchne.
Žádné zálohy nebo placení předem
Na závěr je potřeba také připomenout, že není dobrý nápad posílat jakékoli platby předem, ani v podobě malé zálohy. Bohužel se okolo online obchodů pohybuje spousta podvodníků, kteří z lidí tahají peníze a kolo ani neprodávají. Nejjistější je osobní předání, kde vyměníte kolo za hotovost.
Snad vám tento článek pomůže vyhnout se alespoň těm základním chybám při nákupu. Pokud máte své vlastní zkušenosti, ať už pozitivní či negativní, budeme rádi, když se o ně s námi podělíte, a poradíte tak ostatním, jak na to.