Rostoucí počet kol v ulicích znamená i rostoucí počet problémů, které jsou s tím spojeny. Jako například parkování a uschovávání kol tak, aby nezabírala celou ulici. Kvůli jejich vysokému počtu a omezené možnosti parkování kol na silnicích nebo parkovištích by chodníky mohly být snadno ucpané.
Automatické systémy
Jedno zajímavé hi-tech řešení, které dobývá svět, je robotický parkovací systém. Kola ukládá vertikálně do věže, nebo naopak do podzemních skladovacích prostor. Na robotické parkování aut už můžete narazit například v USA, Číně, ale i Evropě. Parkování kol tímto způsobem je ale novinkou.
Tento systém je komerčně atraktivní například při plánování městského rozvoje či pro developery. Zabírá totiž minimum prostoru, a tak se developeři můžou v okolí snadno realizovat. Hlavní výhodou pro cyklisty je úschova kola v suchu, navíc bezpečná a dostupná 24 hodin denně.
Parkování kol v Česku
Několik takových systémů najdeme i v České republice. První byl postaven v roce 2012 v Hradci Králové a během tří let tam bylo zaparkováno přes 52 000 kol. Systém byl po vylepšení znovu spuštěn v roce 2016. Jedná se o sedmipodlažní hexagonální věž, která pojme až 117 kol. Za úschovu kola se platí drobný poplatek. Kola jsou vertikálně zavěšena na vnitřních vzpěrách, které jsou obsluhovány roboticky.
Společnost Systematica, která stojí za tímto projektem, postavila další tři takové garáže pro kola. Jednu v Přerově, dále v Třinci a v Pardubicích. V Přerově je tento systém provázán i s nabídkou Českých drah. Cyklisté, kteří pokračují dále vlakem, za úschovu kola nic neplatí. Parkovací věž je napojená i na městskou kartu a obyvatelé města zjistí počet volných parkovacích míst online. V Třinci můžou platit za úschovu kol InKartou ČD a prvních 24 hodin úschovy je zdarma.
Podzemní varianta
Relativně levné ceny pozemků a nemovitostí v České republice umožňují stavbu takovýchto parkovacích domů. V Japonsku je situace mnohem složitější a zabírat prostor budovou pro kola prostě není reálné. Stavební firma Giken proto přišla s řešením, jehož výsledkem jsou stovky zaparkovaných kol v podzemí. Robotický systém Eco Cycle kola ukládá do dvou 17 m hlubokých bunkrů, každý z nich pojme 144 kol. Jejich obsluha je zajištěna pomocí dvou dopravníkových soustav. Tento systém najdete například v Jiyugaoka, kousek od Tokya.
A nakonec vám představíme jeden koncept. Před několika lety byl přihlášen do soutěže nápadů pro vylepšení infrastruktury spojené s cyklistikou v Soulu, hlavním městě Jižní Koreje. Tento modulární systém by umožnil uschovat stovky kol do úzkých mezer mezi jednotlivými budovami. Byl navržen tak, aby fungoval na lidský pohon. Pomocí šlapání byste tak nejdřív získali své kolo, na kterém byste se pak mohli kamkoliv vydat. Vývojáři tvrdí, že údržba celého systému by stála pouze 15 dolarů ročně. Není to tedy vyloženě robotický systém, ale určitě by tak mohl být modifikován. A je natolik zajímavý, že jsme ho nemohli vynechat.