Řidiči, cyklisti, děti
Ruku v ruce všechny tři skupiny na silnicích tvoří a tvořit budou (ne)pohodu a (ne)bezpečno. To potvrdili všichni přítomní při prezentaci, která se uskutečnila v mladoboleslavském ŠKODA Muzeu.
Z pohledu cyklisty je třeba dbát na mnoho prvků, které jsou součástí bezpečné jízdy – především nepředjíždět automobil zprava, kde je minimum místa a nebývá manévrovací prostor, kam uhnout. Hodně se hovoří o souběžné jízdě cyklistů, která je mnohdy zbytečná a vždy nebezpečná. O nutnosti před jízdou nasadit přilbu, na sobě mít pestré oblečení s reflexními prvky je dokola opakující se věcí.
A právě tyhle základní prohřešky a nedostatky v rámci programu We Love Cycling ŠKODA AUTO představuje a snaží se jim předcházet.
Jen pro ilustraci o nebezpečnosti kolize, kdy řidič otevře nečekaně dveře a cyklista do nich narazí, uvedl Milan Dědek, odborný koordinátor komunikace celého projektu. „V rámci natáčení prezentačních videí jsme použili kaskadéra. Když jsme natáčeli náraz cyklisty do nečekaně otevřených dveří, kaskadér věděl, že scénu bude opakovat minimálně třikrát. Když se zvedl po druhém pádu, řekl, že už znovu nepojede. Tak to bylo pro něho nepříjemné.“
ŠKODA hrou
Při prezentaci před ŠKODA Muzeem v centru Mladé Boleslavi vyrostlo také dětské mobilní dopravní hřiště, kde si děti zkoušely, jak správně jezdit. „Nabízíme základním školám prezentaci všech záludností pohybu na kole po komunikacích přímo v samotných školách,“ uvedla Veronika Hradcová, která se výuce věnuje. V rámci projektu nazvaného ŠKODA hrou jsou připraveny rady a tipy pro rodiče, přednášky, komiks pro děti, animovaná dopravní výchova i u mladé generace stále populárnější výuka formou virtuální reality.
Tváří platformy We Love Cycling je Jiří Ježek, bývalý český profesionální handicapovaný cyklista, šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa. „Bezpečnost na silnicích je komplexní záležitost. Nelze mluvit o tom, že vyškolíme cyklisty a je vyhráno. Nebo že se zaměříme jen na řidiče. To je spolu s výchovou dětí spojitá nádoba. Podle mě je ale ze všeho nejdůležitější lidský respekt jednoho k druhému. A začínat u dětí je to nejpřirozenější. Nemusí to být ale jen na dopravním hřišti, ale už v rodině. Když jedete autem a dítě vám sedí na zadní sedačce, vysvětlujte mu, co a jak děláte. Sáhněme si do svědomí, jak se chováme na silnici. Každý z nás někdy něco porušil, protože se cítil, že musí z bodu A do bodu B dojet včas a ti ostatní mu jsou tak trochu na obtíž. Silnice jsou úzké, cyklistů a řidičů je mnoho a je třeba se chovat, abychom nikoho neohrozili. Je totiž důležité, aby si v dnešním uspěchaném životě řidič uvědomil, jak by se cítil na pozici cyklisty. A cyklista se musí při jízdě tak trochu vžít do role řidiče. Pak ubude problémů,“ uvedl Jiří Ježek.
„Vztah řidiče a cyklisty je jeden z hlavních cílů platformy We Love Cycling v rámci kampaně Na kole bezpečně. Je nutno vytvořit mezi těmito dvěma skupinami přátelský dialog,“ dodal Milan Dědek.
Role ŠKODA AUTO
Robert Pěnička, koordinátor asistence, automatizace jízdy ve ŠKODA AUTO, podotkl, že vozy ŠKODA mají více než dvě desítky senzorů, které hlídají různé nebezpečné situace. Spadá do toho i pohyb cyklisty, na který se vývojáři hodně zaměřují.
Proč tohle všechno ŠKODA AUTO, která má za sebou deset let dopravního výzkumu, dělá? Především proto, aby statistiky v budoucnosti vykazovaly daleko menší čísla než za rok 2018: cyklisté byli účastníky 2734 nehod, při nich zemřelo 38 osob a zraněno bylo 396 osob. (jm)