Obrovský tuplák piva (E3 BinckBank)
Většina závodů končí na pódiu, kde sprcha šampaňského zkropí nejlepší jezdce. V Belgii, v zemi milovníků piva tomu je jinak. Klasika E3 BinckBank, dříve známá jako E3 Harelbeke, se koná týden před Ronde van Vlaanderen. Trať závodu vede i přes Oude Kwaremont, táhlý kostkový kopec, který je často využíván v belgických klasikách. Vítěz závodu obdrží tuplák piva, které je pojmenováno po tomto slavném kopci. Pivo Kwaremont má obsah alkoholu 6,6%, což koreluje se sklonem kostkového kopce a je tak vyhledávaným nápojem i mezi amatérskými cyklisty.
Kus kamene (Paris-Roubaix)
Kus kamene je trochu hanlivé označení pro něco tak posvátného, jako je kostka z dlážděných cest severní Francie. Ale právě tuto trofej obdrží vítěz závodu Paris-Roubaix, který se jede po starých, prašných a kostkovaných cestách. Jinak známý jako Peklo severu, je tento závod extrémně náročný pro jezdce i jejich kola, která musí odolat mnoha kilometrům po ostrých kostkách. Některé sektory byly vytvořeny v dobách Napoleona I., i proto jsou dnes v tak „hrozném“ stavu. Vítěz závodu, který má za sebou více než sto ročníků, si tak doslova odváží kus historie v podobě dlažební kostky.
Gumoví medvídci (French Road Cycling Cup)
V letech 1994 – 2006 sponzorovala první závod Francouzského silničního poháru firma Haribo. Vítěz tohoto závodu obdržel tolik gumových medvíků, kolik sám vážil. Historické záznamy ovšem nezmiňují, co se s výhrou stalo u Estonce Jaana Kirsipuu, který tento závod vyhrál 3x. Myslíte, že je všechny snědl? Sám?
Živé prasátko (Tro-Bro Léon)
https://twitter.com/philippepriser/status/589858864029425666
Kvůli svým 24 sektorům pavé, bahna a štěrkových cest je tento závod přezdíván Le Petit Paris-Roubaix, neboli Malé Paris-Roubaix. Technicky náročným sektorům se říká Ribinoù, což je bretaňské slovíčko pro šotolinové a zemědělské cesty. Poprvé se tento závod konal v roce 1984 jako amatérský závod. Profesionálové závodili až od roku 2000. A protože se jede skrz farmy a statky tohoto krásného kraje, nikoho snad nepřekvapí, že vítěz obdrží živé prase. Vegani a ochránci zvířat by mohli protestovat, ale Sir Winston Churchill by byl potěšen, alespoň dle jeho slov v citátu: „Psi k nám oddaně vzhlížejí, kočky se na nás dívají svrchu, ale prasata na nás pohlížejí jako na sobě rovné.“
Přilba Moravy
Také v českých podnicích najdeme zajímavé trofeje. Závod Přilba Moravy se jel poprvé v roce 1939 a jedná se o jeden z nejprestižnějších dráhových závodů u nás. 125 kol na brněnském velodromu, tedy 50 kilometrů zvládnou závodníci za hodinu a vyhrává ten, který nasbírá nejvíce bodů. Body jsou udělovány v každém pátém kole pro první čtyři jezdce a 60. a 125. okruh jsou bodovány dvojnásobně. Průjezd každým kolem je navíc bodován pro první dva závodníky a v průběhu závodu jsou vyhlašovány i finanční prémie. Kromě peněz vítěz obdrží i Přilbu Moravy, trofej, která dala závodu název.
Kostku za Pražský MTB Pohár i Pavé Tour Milovice
Série XC závodů na několika pražských lokalitách má pro celkové vítěze svých kategorií připraveny dlažební kostky. Jedná se ale o menší kostky, které mají symbolizovat Prahu s jejími dlážděnými chodníky. Získat pražskou kostku pro sebe ale není úplně snadné, závody totiž k tréninkovým účelům často využívají i čeští reprezentanti a profesionálové jako Jaroslav Kulhavý, Jan Škarnitzl nebo Jan Vastl.
Pavé Tour Milovice je silniční závod, který je také otevřen i široké veřejnosti a jehož vítěz rovněž vyhraje dlažební kostku. Tento závod, který má „pavé“ přímo v názvu, je českou obdobou již zmiňovaného Paris-Roubaix. Závod se jede v bývalém vojenském prostoru Milovice a přilehlých cestách. Závodí se tak doslova po tankodromu. Kostky ovšem nejsou to nejnebezpečnější, co vás na trati může překvapit. Dlážděné cesty sice pěkně drncají, ale s kostkami belgických klasik či Paris-Roubaix se to srovnat nedá. Mnohem nebezpečnější jsou četné a často dost hluboké díry v asfaltu či panelech, které v pelotonu snadno přehlédnete, což může vést k defektu nebo i poškození ráfku.
Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš
Prvním závodem ŠKODA Cupu, tedy Českého poháru v silniční cyklistice je již tradičně závod přezdívaný Bíteš – Brno. Vítěz vždy obdržel obrovský rohlík kolem krku, ale poslední 2 ročníky byly bez této trofeje. Můžou se závodníci v budoucnu těšit na velký kus pečiva v cíli? Můžeme jen doufat. O závodě ve Velké Bíteši jsme informovali zde.
Stoneman Miriquidi
Pokud toužíte po vlastní cyklistické trofeji, můžete jednu získat, aniž byste museli závodit. Pro získání trofeje je potřeba objet dlouhou trasu Krušnými horami jejich českou i německou stranou. Trasa má variantu pro horská kola, která je 162 kilometrů dlouhá a nastoupáte při ní 4400 výškových metrů. Silničářská varianta má 290 kilometrů a 4900 výškových metrů na 13 kopcích. Pokud zvládnete absolvovat jednu z tras za jediný den, obdržíte trofej ve zlaté barvě. Odměnou za projetí trasy ve dvou dnech bude trofej stříbrná a ve třech dnech bronzová. Více informací naleznete zde. Po nákupu startovacího balíčku a absolvování náročné trasy obdržíte již zmiňovanou trofej.
Po které trofeji byste nejvíce toužili? A kde byste jí vystavili?