Pro mnoho závodníků je mistrovský dres prestiž a velký sen, někdo bere domácí šampionát často jako nutné zlo. Pro koho je vlastně dres národního šampiona důležitý?
Když pomineme osobní ambice závodníků, tak v první řadě pro české týmy. Například domácí jednička Elkov Author jde na start každoročně s tím, že chce šampionát vyhrát. I kvůli tomu, že doma nemá konkurenci a může využít početní převahu. Navíc je to skvělá věc i pro jednání se sponzory a ta nejlepší vizitka týmu.
I letos bude mít královéhradecká stáj nejvyšší ambice. Vloni vyhrál v jejím dresu oba české tituly Josef Černý, ten si ale mistrovský dres na sezónu 2019 „přenesl“ do týmu CCC, kam přestoupil. Ale letos to bude mít daleko těžší. V časovce prahne po titulu Jan Bárta z Elkov Author, který v úterý získal bronz na Evropských hrách. V silničním závodě zase bude Černý čelit početní převaze svého bývalého týmu.
Největší očekávání má Elkov
Okruh pro silniční závod je rovinatý a nahrává sprinterům. Nebo tomu, že silný tým uštve neustálými nástupy soupeře a jednotlivci nevydrží. Pak se může stát, že do cíle přijede osamocen jeden či dva závodníci. Oba scénáře nahrávají Elkov Author, který svou dominanci prokazuje na všech domácích závodech, ale už i v zahraničí. Jediným handicapem je, že se před pár dny zranil při závodech v Maďarsku elitní sprinter Alois Kaňkovský, který musel na operaci a naděje na titul se mu rozplynuly. I tak má Elkov ve svém středu dalšího rychlého závodníka Františka Sisra, jemuž by měl profil rovněž vyhovovat.
Profesionálové působící v elitních zahraničních týmech se na mistrovských závodech většinou snaží spojit, aby byli schopni jet proti přesile českých týmů. Ale nějaké velké dohody stejně moc nefungují, protože v závěru jede každý za své.
Čeští fanoušci, kteří do Trnavy pojedou, uvidí v silničním závodě v akci Zdeňka Štybara i Petra Vakoče z Deceuninck-Quick Step (Vakoč jede i časovku) nebo Josef Černého (CCC), hvězdou první velikosti ale bude trojnásobný mistr světa Peter Sagan (Bora-Hansgrohe), který na šampionát přijede i s bratrem Jurajem a dalšími krajany z týmu.
Roman Kreuziger na startu nebude
Kdo z Čechů nepojede? Jan Hirt z Astany dá po náročném programu, který zahrnoval Giro a teď kolem Švýcarska, přednost odpočinku. Na rovinatém okruhu by stejně byl bez šance na výsledek.
Roman Kreuziger (Dimension Data) oznámil, že na Slovensko taky nepojede. Dá přednost přípravě na Tour de France, kde na něj tým bude hodně spoléhat. „S výsledky ve Švýcarsku spokojený nejsem. Pád na Ardenách mě zbrzdil víc, než jsem čekal. Potřebuju teď pořádně potrénovat v horách za motorkou. I proto jsem se po konzultaci s trenéry i reprezentačním koučem rozhodl vynechat mistráky,“ oznámil Roman Kreuziger.
Právě blížící se Tour de France je pro některé závodníky důvodem, proč vynechávají domácí šampionát. Někomu nezapadá takový závod do finální přípravy, v dalších případech jim to „doporučí“ jejich týmy, které je platí. Pro některé týmy z WorldTour není prioritou, aby měly ve svém středu šampióny daných zemí. Třeba kvůli tomu, že pak další rok musejí na všech závodech oblékat mistrovský dres a ten musí tým vyladit v designu národních barev dané země. Jak už bylo v minulosti mnohokrát k vidění, některé týmy to pořádně odflákly a výsledek byl spíš k pláči.
Mistrovský dres: prestiž nebo přítěž?
Po někoho je mistrovský dres problém, protože pak třeba tolik nevyniknou loga sponzorů nebo se při týmové časovce odlišuje šampión od ostatních. I tak na to někde pohlížejí. A hlavně: mistrovský dres dané země není duhový dres mistra světa, po němž naopak všichni pasou, protože mít ve svém středu světového šampióna, rovná se větší příliv financí od sponzorů. A peníze jsou i v cyklistice alfou a omegou.
Zatímco pro týmy jako Deceuninck-Quick Step nebo třeba Bora-Hansgrohe jsou mistrovské dresy vítané, v některých stájích po nich příliš netouží. Samozřejmě, že dres mistra Španělska, Itálie nebo Belgie, tedy cyklistických velmocí, má váhu skoro všude, ale ten český dres není z pohledu světové cyklistiky až tak prestižní. To je prostě realita.
O tom, kdo získá do držení mistrovské dresy až do června 2020, bude kompletně jasno v neděli v podvečer. Časovky jsou na programu ve čtvrtek, silniční závody se jedou o víkendu.
Závod elity bude letos oddělen od kategorie U23, která jezdila spolu s muži, ale byla vyhlašována samostatně. Startovat nebudou kvůli termínové kolizi s Evropskými hrami ani české ženy, které o tituly pojedou dodatečně při šampionátu žáků a kadetů.