Rozdíl mezi odstrkovadlem a odrážedlem je v počtu kol. Odstrkovadlo je většinou dvoustopé, na rozdíl od odrážedla, které je jednostopé a dítě na něm musí udržovat rovnováhu. Z jejich konstrukce je tak jasné i jejich použití.
Odstrkovadlo je určeno pro nejmenší děti, batolata, která se třeba teprve učí chodit. Na něm se naučí pohybovat vpřed a nemusí moc udržovat balanc, čtyři kola jsou dostatečně stabilní. Odstrkovadla se vyrábí v jedné velikosti – rozdíly v rozměrech mezi jednotlivými značkami jsou minimální. Důležité je, aby dítě dosáhlo ze sedla na zem celými chodidly.
Odrážedlo je pro starší děti, zhruba od 2 do 3 let, na něm už musejí udržovat balanc. Na odrážedle bude dítě dovádět déle než na odstrkovadle, proto je důležité se ujistit, že je možné nastavovat výšku sedla. Jak bude váš potomek růst, budete mu sedlo zvedat. A jak zjistit správnou velikost? Stejně jako na odstrkovadle musí dosáhnout celými chodidly na zem, aby mohlo bezpečně brzdit a mít dostatečnou sílu pro odraz.
Kolo
Velikost dětských kol se udává podle průměru samotných kol, respektive ráfků. Velikosti jsou tedy: 12“, 16“, 20“ a 24“. Vhodnou velikost je u dětských kol potřeba vybírat spíše podle výšky dítěte než věku, jako je tomu u odstrkovadel a odrážedel. Kdy začít s jízdou na těchto kolech a jak postupovat při výuce, jsme rozebírali v minulých dvou dílech. Níže najdete konkrétní rozdíly mezi jednotlivými velikostmi. Také platí pravidlo, že čím větší kolo, tím více nabízených modelů. Liší se výbavou. U dětských kol jsou důležité prvky pasivní bezpečnosti, které u kol pro dospělé chybí. Jedná se například o kryt řetězu, široké gumové koncovky a polstrování na řídítkách nebo plastové kryty různých šroubů, aby se v případě pádu dítěti nic nestalo.
Správnou velikost kola určíme díky několika pomůckám:
- Dítě musí dosáhnout ze sedla polštářky chodidel na zem, u větších kol budou stačit špičky bot.
- Dítě musí ze sedla pohodlně dosáhnout na pedály i řídítka.
- Když dítě stojí obkročmo nad horní rámovou trubkou, mělo by mít k rozkroku ještě asi 5–8 cm místo.
Nejlepší je, když si dítě vyzkouší kolo přímo v prodejně. Při manipulaci s kolem uvidíte, jestli není pro dítě moc těžké a jestli ho zvládne otočit nebo zvednout. Můžete si také zkusit upravit výšku sedla a zeptat se třeba na nastavení brzdových pák, pokud by na ně dítě mělo problém dosáhnout.
12“
Dvanáctipalcová kola jsou určena pro děti od 90–110 cm, ve věku 2–4 let. Prodávají se s balančními kolečky. Ta je vhodné rovnou odmontovat, pokud už dítě umí na odrážedle. Kola jsou vybavena přední pákovou brzdou na řídítkách, tu ale většina dětí nepoužívá kvůli nedostatku síly v rukou. Brzdění je tak zajištěno pomocí tzv. torpéda, což je brzda v zadním náboji, která se aktivuje zpětným šlápnutím.
16“
Šestnáctipalcová kola se také prodávají s balančními kolečky. Stejně jako kola dvanáctipalcová jsou pouze jednorychlostní, tedy bez přehazovačky. Většinou jsou vybavena torpédem a přední brzdou, největší rozdíl mezi dvěma nejmenšími velikostmi je tak pouze ve velikosti kol. Doporučená jsou pro děti vysoké 100–125 cm a 4–6 let staré.
20“
U těchto kol je už mnohem více variant jednotlivých modelů. Kola mohou být jednorychlostní nebo s více převody. V druhém případě je řazení řešeno otočným mechanismem na řídítkách, jako je například GripShift. Kolo už má dvě nezávislé pákové brzdy, přední a zadní, torpédo na nich nenajdeme. Je proto důležité zjistit, jak se dá nastavit krok brzdových pák, aby na ně dítě dosáhlo a mělo více jistoty při brzdění. Kromě přehazovačky můžou mít tato kola i odpruženou vidlici, která zvýší komfort dítěte při celodenních výletech. Tato kola jsou určena pro děti 105–135 cm vysoké, tedy ve věku zhruba 6–9 let.
Rady a tipy jak správně dítě naučit na kole si můžete přečíst v druhém díle našeho seriálu zde:
24“
Tato kola jsou v zásadě zmenšeniny kol dospělých. Možnost výbavy je tak ještě bohatší. Standardně jsou kola vícerychlostní, kromě zadní přehazovačky a převodů mají i přesmykač a větší počet převodníků. Větší počet převodníků ale nemusí být pravidlem, stejně jako u dospělých kol můžeme najít kola s jednopřevodníkem a vyšším počtem rychlostí na kazetě. Brzdy mohou být ráfkové nebo kotoučové. U kotoučových brzd ještě rozlišujeme ty mechanické a hydraulické. Výhoda hydraulických kotoučových brzd je pro děti hlavně v tom, že páka brzdy se dá stisknout mnohem menší silou. Vidlice může být buď pevná, nebo odpružená, a výjimečně, u nejdražších modelů pro malé závodníky, i vzduchová. Takto velké kolo je pro děti od 115 cm do 155 cm, což odpovídá asi 9–12 rokům.
Juniorská
Juniorská kola jsou pro děti starší 12 let. Existují kola přímo pro tuto věkovou kategorii, ale dříve platilo, že si junioři často vystačili s nejmenší velikostí dospělých kol. S rozmachem 29“ horských kol pro dospěláky je situace komplikovanější, protože pro mladistvého je takové kolo na zatáčení přece jenom trochu velké. Alternativou je vybrat kolo s průměrem 26“ nebo 27,5“, která jsou si podobná.
Ještě doplníme, že velikost kola pro dospěláky se neurčuje podle velikosti ráfků, ale podle velikosti rámu, která se měří na sedlové trubce. Vhodná velikost tak bude ta nejmenší 13“ nebo 15.5“. Co se týče výbavy, je situace stejná jako u dospělých kol. Vybírat můžete ze stovek modelů osazených různými komponenty.
Speciality
Některá dětská jsou stejně jako kola dospělá vybavena různými specialitami dané značky. Například se může jednat o způsob pohonu. U naprosté většiny dětských kol najdete řetěz, ale některá kola mají řemen. Ten se nevytahá a nemusí se mazat, takže se o něj nezašpiníte. Některé značky také prodávají dětská kola osazená širšími plášti, například 2,3“. To dítěti pomůže s rovnováhou, protože kontaktní plocha širších plášťů je větší než u těch klasických. Kola se širšími plášti mají i lepší záběr a zároveň je na nich díky většímu objemu vzduchu jízda pohodlnější.