Analýza Centra pro bezpečnou dopravu ŠKODA Auto tvrdí, že nehody mezi autem a cyklistou mají mnohem závažnější důsledky, pokud se stanou v noci. „Zajímavé je, že se tyto noční srážky nejčastěji stávají na přímých cestách mimo města a vesnice. Příčinami jsou vysoká rychlost vozu a nízká intenzita svícení cyklistových světel,“ říká Jiří Polomis z Besipu. Jaké je tedy nejnebezpečnější chování a jak se mu vyhnout?
Proč si cyklisté myslí, že jsou vidět, i když nejsou?
V každém okamžiku za volantem k vám z okolí přicházejí tisíce informací. Většina z nich je zpracována rutinně a nevědomě. Část z těchto informací je představena vědomí. Většinou se jedná o situace, které váš mozek na základě zkušenosti vyhodnotí jako potenciálně nebezpečné. Výsledkem je to, že se řidiči přirozeně zaměřují na místa, kde by se mohlo objevit další auto. Dalo by se také předpokládat, že většina srážek auta s cyklistou se stane na složitých a nepřehledných křižovatkách. Studie ale ukazují, že k polovině z nich dojde na rovných cestách.
Cyklisté by tak mohli rychle přispěchat s vysvětlením – řidič vozu se dostatečně nevěnoval řízení. Pravda je ale mnohem jednodušší. Prostě cyklistu neviděli. Takových případů se děje po celém světě spousta a závěr je jasný, cyklisté přeceňují vlastní viditelnost. Nebo jinými slovy: Myslí si, že jsou vidět více, než tomu ve skutečnosti je. Vidí totiž svět z pohledu relativně pomalu se pohybujícího objektu, který sice vidí a slyší přijíždějící auto už z dálky, sám ale splývá s pozadím, a řidič ho proto nemůže pořádně vidět.
Jaké barvy jsou pro cyklistu nejvhodnější?
Už v roce 2004 prokázala řada studií, že fluorescenční barvy jsou vidět dříve, lépe a z větší dálky než ty ostatní. Fluorescenční barvy totiž odráží neviditelné UV záření ve spektru, které je okem viditelné až o 200 % lépe než jiné barvy.
Nejvhodnější barvy jsou tedy fluorescenční žlutá a oranžová, které se v přírodě běžně nevyskytují, a řidiči je tak ihned zaregistrují. Mít cyklistické kalhoty v této barvě vám zajistí, že si vás řidiči všimnou 3,3x rychleji, než kdybyste měli pouze fluorescenční bundu. Mějte ale na paměti, že v noci vám fluorescenční oblečení nepomůže. Světla aut totiž UV záření nemají.
Když se setmí
Po setmění přijdou vhod různé reflexní materiály, které odrážejí světlo. Bohužel oblečení z tohoto materiálu má nízkou prodyšnost, a tak se nejčastěji používá formou různých doplňků nebo jako vesty. „V noci je reflexní materiál vidět z 3x větší vzdálenosti než bílé oblečení, a v porovnání s oblečením modrým dokonce ze vzdálenosti 10x větší,“ říká Jiří Polomis z Besipu.
Zjistit, jestli výrazná žlutá vesta opravdu pomůže zabránit kolizi, si dala za cíl zatím největší provedená studie, která proběhla mezi roky 2012 a 2013 ve Švédsku a účastnilo se jí 6 793 cyklistů. Kampaň na získání co největšího počtu dobrovolníků běžela i v různých médiích a účastníci byli motivováni slosováním o hodnotné ceny na konci výzkumu. V této studii byli cyklisté rozděleni na dvě poloviny – první dostala fluorescenční žluté oblečení ve velikostech od XS do XXL a druhá jezdila ve svém vlastním oblečení. Po roce ježdění ukázaly výsledky výrazný rozdíl. Skupina, která jezdila ve žlutém, měla o 47 % méně nehod, a dokonce o 55 % méně nehod s motorovými vozidly.
Jiná studie ze stejného období od dr. Ricka Tyrrela z Clemson University v Jižní Karolíně ukázala, že cyklisté v reflexních vestách mají 67% šanci, že budou zaregistrováni řidičem včas. Toto číslo vzroste na 94 %, pokud cyklisté doplní vestu reflexními pásky u kolen a kotníků. Je prokázáno, že řidiči si snáze všimnou pohyblivých objektů, proto jsou výrazné kalhoty zmiňované v úvodu článku vhodnější než bunda, která je na horní polovině těla statická. Dalším důvodem, proč je lepší mít reflexní materiál na nohou, je ten, že vestu může řidič považovat například za značku. Také světla auta osvětlují hlavně cyklistovy nohy, protože jsou seřízena, aby svítila dolů.
Proč mít zapnuté blikačky i přes den?
Snad ani nemusíme zmiňovat, že cyklisté jsou povinni mít zapnuté blikačky v noci nebo při špatných světelných podmínkách. Výzkumy ukázaly, že používání blikaček i přes den výrazně zvyšuje bezpečnost. Podle dánské studie z roku 2012 kleslo riziko srážky s autem o 19 % u cyklistů, kteří byli osvětleni i přes den. Většina blikaček pro použití v noci vám ale přes den moc nepomůže. Blikačka na svícení přes den musí být dostatečně silná, aby „překonala“ denní světlo. To znamená, že přední světlo by mělo mít minimálně 100 lumenů. Dnes lze pořídit světla se svítivostí v řádu mnoha stovek až tisíců lumenů. Pravidlo čím více, tím lépe je ale jaksi omezené, nechcete přece řidiče svými světly oslepovat. Vhodnou variantou využitelnou i na denní svícení je set světel, kde přední má svítivost 1100 lm a zadní 300 lm. Tento set vyjde u Lezyne na 2 680,- Kč.
V noci se standardně používá na předním světle kontinuální režim svícení, ale přes den je vhodnější režim blikání. To umožní řidičům jednoznačně odlišit cyklistu od jeho okolí i ostatních motorových vozidel. A není to vše jen o intenzitě a síle daného světla. Důležité je také světla správně nainstalovat, vychýlení zadního světla už o 10 ° výrazně snižuje jeho viditelnost.
Více informací o tom, proč blikačky používat i přes den, najdete v článku zde.
Co dělat pro zlepšení viditelnosti?
- Zapněte své blikačky i přes den – zadní světlo by mělo mít alespoň 100 lumenů, přední může mít více
- Přes den režim blikání, v noci režim svícení
- Mějte na sobě fluorescenční barvy s reflexními doplňky, ideálně na dolních končetinách
- Velmi vhodné jsou reflexní pásky – umístěte je nad kotníky
Studie z roku 2016 ze Švédska zkoumala, jakým způsobem řidiči předjíždí cyklistu na rovné, otevřené cestě. Z výsledků je patrné, že průměrný řidič začne předjížděcí manévr asi 1,5 vteřiny předtím, než je jeho auto na úrovni cyklisty. V případě, že o sobě všichni vědí, proběhne vše s největší pravděpodobností bezpečně. Ale k nehodě stačí i krátký okamžik nepozornosti. Bylo spočítáno, že najít a odemknout iPhone při řízení trvá 4 vteřiny. Za tu dobu při rychlosti 50 km/h přejedete fotbalový stadion. Proto si experti na bezpečnost pochvalují moderní asistenty, kteří jsou instalováni do nových aut. Takový asistent vás například kromě vedení v jízdních pruzích upozorní na hrozící srážku s objektem, kterým může být i cyklista.
Utopie, nebo budoucnost?
Samozřejmě svět není ideální. Ale kdyby byl, nosili by cyklisté výrazné oblečení a používali by blikačky i přes den. Řidič tak vidí cyklistu brzy a z dálky, může včas zpomalit a bezpečně ho předjet ve správný okamžik. Navzájem se respektují, vyhýbají se bezpečným způsobem, a kdyby se mohli slyšet, třeba by se dokonce i pozdravili. „Dobrý den, děkuji, na shledanou…“ Tak třeba jednou…