„Fat Lad“ Richard rozjel svoji značku s kolekcí cyklo oblečení pro pány, ale dámy se začaly brzy ozývat, že na ně nemyslí, a tak se jeho žena Lynn zaměřila na něžnější pohlaví. Navrhla kolekci kompletně určenou ženám, která bere v potaz jejich křivky a myslí i na komfort. Prostě tak, aby potěšila ženu jakkoliv velkou i tvarovanou. Kolekce je také jinak pojmenovaná, v originále zní Fat Lass At The Back (volně přeloženo: Tlusté děvče na konci balíku). S Lynn jsme se bavili o provokativním jménu jejich značky, důležitosti komunity a také o tom, co od nich můžeme očekávat v budoucnu.
FLAB se prosadila na trhu s cyklistickým oblečením a je dnes silným a uznávaným hráčem, jak ale v začátcích lidé reagovali na vaše odvážné jméno?
Jméno je takový experiment, který někteří lidé vůbec nepochopili a mysleli si, že jsme zlomyslní vůči tlustým lidem. Chodily nám naštvané emaily od naštvaných lidí, kteří nemohli uvěřit, že máme tak kruté a útočné jméno. Paradoxně bylo mnoho z těch naštvaných lidí, již nám psali, hubených. Byli uraženi jménem všech tlustých lidí. Což spíš vypovídá o jejich vztahu k tlustým lidem než o našem názvu.
Jsem si plně vědoma tlaku, který na ženy působí ze všech různých stran, aby byly perfektní. Ale někteří lidé vůbec nepochopili, kdo jsme a co děláme, že se snažíme tomuto stereotypu nastavit zrcadlo. Myslím si, že někteří lidé si prostě sednou ke klávesnici a začnou vám nadávat, aniž by si o vás cokoliv zjistili. Ne každý chápe, že si děláme srandu sami ze sebe, ale fakt, že to máte napsané na dresu, znamená, že jste pánem vtipu vy. „No a co, že jsem tlusté děvče na konci balíku! Co víc mi k tomu řekneš?“
Na druhé straně zažíváte i obrovskou podporu svých zákazníků. Viděla jste růst jak značku FLAB, tak i komunitu, která se kolem značky vytvořila. S čím jste byla nejvíce spokojená?
Vždycky jsme věděli, že chceme vytvořit značku, v jejímž srdci bude komunita spokojených zákazníků. Stále jsme malá firma s velikou konkurencí a pořád máme více úkolů než času nebo lidí, kteří by tyto úkoly plnili. Komunita je důležitou součástí našeho vývoje.
Richard i já jsme velice potěšeni příběhy, které se k nám dostávají. Kolikrát už jsem slyšela: „Koupila jsem si kolo, ale byla jsem na něm jenom jednou, protože jsem se cítila divně a nepatřičně v nesprávném oblečení.“ Nebo další příklad: „Lidé byli opravdu zlí, měli blbé poznámky a posmívali se mi.“ Značka FLAB tak vskutku dodává lidem odvahu jezdit na kole, což jim umožní žít zdravější a šťastnější život.
Lidé přichází k Fat Lad/Fat Lass v různých etapách svojí cesty a my se jim vždy snažíme pomoct – v jejich začátcích, při úspěchu a podpořit je, i když se nedaří. Aktivně se pokoušíme umožnit lidem různé cyklistické zdatnosti, aby jezdili spolu – zkušenější tak mohou předávat znalosti začátečníkům. Mnoho lidí z naší komunity se potkává na naší každoroční Big Fat Bike Ride , sportovní vyjížďce, kterou pořádáme v Ilkley.
Proč si myslíte, že se ostatním značkám nechce do výroby větších velikostí, přestože po nich poptávka je?
Spousta značek odpověděla na naše dresy rozšířením svojí nabídky o jednu až dvě velikosti, ale nikdo stále nemá takový rozsah velikostí jako my.
Najít fabriku, která by pro vás šila dresy ve větších velikostech, je náročný úkol. Jsou s tím spojené také vyšší poplatky za zpracování, materiál i dopravu. Rozdíl oproti ceně výroby běžných velikostí dresů je okolo 30 %. Obtížně se nám tak stanovuje finální cena produktu, když nabízíme celou škálu velikostí.
Také jsme nikdy nepropagovali své výrobky tak, že bychom je prezentovali na vítězích a skvělých závodnících, což je pro značku sportovního oblečení neobvyklé. Když se podíváte na marketingové kampaně ostatních značek, uvidíte „hubené, perfektní sportovce“, kteří zapadají do stereotypní představy o cyklistovi. Myslím, že pro tyto značky by bylo těžké najednou se zaměřit na „průměrné normální lidi,“ aniž by podkopali svoji stálou klientelu, která souzní s tím stereotypem perfektního člověka.
Jaká je tedy vaše strategie?
Jsme zcela upřímní a na nic si nehrajeme. Na našich fotkách najdete pouze naše zákazníky -šťastní a usměvaví lidé v oblečení, které jim padne, ať už jsou jakkoliv velcí. Všechno, co vidíte, je reálné.
Na co jste ve FLAB nejvíce hrdá?
Když jsem začala navrhovat ženskou kolekci, podívala jsem se, co je na trhu dostupné. Nic z toho nebralo v potaz tvar ženského těla. Mám pracovní zkušenosti z módy a stylingu, takže jsem měla představu, co by měly ženy nosit, aby se na kole cítily příjemně a sebevědomě. Pozvala jsem několik žen do skupinové diskuse a zeptala se jich, co si o mém oblečení myslí. Díky zpětné vazbě, kterou jsem od nich získala, jsem navrhla oblečení, které přesně padne ženskému tělu a má správný střih přes prsa, v pase i v bocích.
„U našich cyklistických kalhot jsem se nechala inspirovat mými nejvíce pohodlnými džínami s vysokým pasem. Cyklistické kalhoty tak mají vyšší pas, který vás příjemně obepne, ale není tak těsný, aby vás rozříznul v půli, naopak dává oporu vašemu bříšku. Naše dresy a bundy mají delší střih, takže se jezdci necítí příliš obnaženi, když sesednou z kola. Design všech dresů využívá chytré triky, jak odvést pohled od míst, o kterých ženy říkají, „že je nemají rády“, a zaměří tak pozornost k obličeji a horní polovině těla. Všechno musí vypadat skvěle v každé velikosti, kterou nabízíme.
Co čeká FLAB dál?
Lidé začali kopírovat naše vzory a snaží se předávat stejnou zprávu o stylu a komfortu, jako předáváme my, takže tvrdě pracujeme na tom, abychom zůstali v čele. Připojil se k nám mladý talentovaný designér, a tak představujeme nové vzory a barvy v našich kolekcích i více oblečení bez nápisu FLAB, což vede k většímu zájmu. Také vyvíjíme nové produkty jako MTB kraťasy, které představíme během roku 2019.
Přejeme Lynn, Richardovi a celému jejich týmu hodně štěstí ve vytváření dalšího krásného cyklistického oblečení pro jezdce všech tvarů i velikostí! Pokud si nějaké pořídíte, vyražte v něm na některou z námi doporučovaných cyklotras.