V loňském roce investovala Praha do cyklistické infrastruktury rekordní částku 73,4 milionů korun. Vznikla díky tomu například cyklostezka z Běchovic do Horních Počernic, trasa podél Košíkovského potoka, úsek mezi Újezdem nad Lesy a Koloději a další. „Kromě těchto investičních výdajů se však každý rok utratí ještě zhruba 11─15 milionů na běžnou údržbu, dopravní značení a jiné úpravy,“ říká nový pražský cyklokoordinátor Pavel Polák.
Investice do stezek a infrastruktury
V letošním roce jsou v plánu například cyklostezky v úseku Cholupice – Dolní Břežany, Vodní prostup Rokytka, který usnadní průjezd páteřní trasy A26 a dalších tras od Vltavy až po Dolní Počernice. Dále cyklostezka Prostřední cesta u Kolodějí, stezková úprava cyklotrasy mezi Sedlcem a Suchdolem a poslední část cyklostezky Zbraslav – Jarov. Zároveň se na dalších úsecích ulic objeví nové cyklopruhy.
Cyklistika v Praze ale nejsou jen cyklostezky. Kolo je pro mnoho Pražanů dopravním prostředkem na cestě do práce a do školy. Zlepšování podmínek pro cyklisty a zvýšení bezpečnosti cyklistiky je tak stěžejním úkolem nového vedení Prahy. „I proto se pouštíme do oprav a úprav důležitých městských komunikací jako je Vinohradská třída, Legerova, Koněvova, Karlovo a možná i Václavské náměstí či připravujeme další etapy výstavby městského okruhu. Tam všude, pokud to je jen trochu možné, se musí už při plánování s cyklistickou dopravou počítat,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy a radní pro dopravu.
Největší cykloruch hlásí Podolské nábřeží
V hlavním městě funguje k dnešnímu dni 27 oficiálních sčítačů. Ty mají za cíl nejen sledovat vývoj počtu cyklistů, ale také nejfrekventovanější cyklistická místa a trasy a plánovat podle toho další investice. Loni kolem těchto sčítačů projely téměř 4 miliony cyklistů, v porovnání s rokem 2017 se tak jedná o nárůst o 2,5%.
Nejvíce cyklistů napočítal sčítač na Podolském nábřeží, kde je od loňského roku umístěn sčítací totem, který aktuální čísla nejen cyklistů, ale i chodců rovnou i zobrazuje. Nejvíce cyklistů a pěších nasčítal totem v Podolí v říjnu 2018, a to více než 70 tisíc lidí. Oblíbené jsou pak také lokality v Modřanech a na Elsnicově náměstí. Data o cyklistech doplňuje také mobilní aplikace Na kole Prahou, kterou si v roce 2018 stáhlo přes deset tisíc uživatelů.
Parkování pomůže řešit KOLárna
Velkým tématem pro město jsou v současné době také možnosti parkování cyklistů. Jen v loňském roce bylo na základě požadavků městských částí nainstalováno téměř 300 nových cyklostojanů. Celkem jich je už bezmála 3 600 a pojmou více než 7 000 kol. I tak jsou ale parkovací kapacity, a hlavně jejich intenzita, stále nedostatečné.
Na rok 2019 je proto v plánu například výstavba pilotního projektu KOLárna. „Jde o uzamykatelný přístřešek, kam bude možné uskladnit několik desítek kol v patrových stojanech. Jelikož jde o modulové prvky, kapacita se bude odvíjet dle očekávané poptávky v dané lokalitě. Zároveň zde bude prostor pro atypická kola a uživatel bude mít možnost dobít si své elektrokolo. K dispozici bude i pumpa a základní nářadí pro servis kola,“ vysvětluje Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy Magistrátu hl. m. Prahy.
Už jste připraveni na novou cyklistickou sezónu? Rady a tipy jak připravit sebe i kolo na sezónu nejdete v našem článku.