Pozitivní vztah automobilky ŠKODA k cyklistické komunitě je všeobecně znám. Projevuje se nejen podporou událostí jako Tour de France, ale také při konstrukci vlastních kol. Nedávno se chlapci z českého automobilového průmyslu dostali do kontaktu s Ondřejem Čarnanským, s úmyslem vytvořit něco revolučního: zcela dřevěné horské kolo. Tady je příběh ze zákulisí projektu.
Ondřej pracoval v obchodě na Mallorce několik let, než se rozhodl vytvořit vlastní kolo, které by se úplně lišilo od všeho, na čem dříve jezdil. Napadaly ho různé myšlenky, včetně konstrukce s rámem z uhlíkových vláken, ale cítil, že takový záměr by nenaplnil záměr vymyslet něco speciálního. Jako milovník přírody začal Ondřej vyvíjet rám vyrobený výhradně z dřeva.
„Chtěl jsem kolo, které by bylo jak bláznivé, tak i krásné i když původní myšlenkou bylo vyrobit jízdní kolo, které by také fungovalo jako reklamní ulička pro obchod.“ Přibližně za rok představil Ondřej výsledek svého úsilí, navržené horské kolo s názvem „DŘEVÁK“, které by se překládal jako „Woody“.
Vtipná část příběhu spočívá v tom, že Ondřej nemá titul v oboru stavebnictví ani technologie, ale je absolventem ekonomické fakulty. Takže musel strávit zhruba dva měsíce, aby sehnal vhodnou geometriI a shromáždil všechny dostupné informace o podobných konstrukcích.
Ondrej zlepšoval proces budování jízdního kola tak, že si vytvořil spoustu dalších věcí, jako je dětská postýlka nebo rámy slunečních brýlí. To mu pomohlo rozvíjet vlastní řemeslo a najít vhodné nástroje, techniky, barvy a materiály.
Vytvoření horského kola proto bylo snadnou volbou, protože vytvoření silničního rámu by bylo mnohem dražší a Ondřej neměl peníze na zbytečné rozhazovaní. Celá konstrukce byla provedena pouze za pomocí stolní vrtačky, frézy a japonské pily Dozuki.
Vybrat správný druh dřeva byl jeden z nejdůležitějších kroků v procesu. „Tvrdší dřeva, jako javor, ořech, dub nebo jasan jsou velmi kvalitní. Zvolil jsem exotické dřevo bubingu, které bylo mým posledním výběrem pro svou krásnou barvu a strukturu,“ vzpomíná Ondřej. Nakonec celá práce trvala přibližně 400 hodin včetně plánování, skicování, projektování a stavby.
Jakmile byl „Dřevák“ představen veřejnosti, lidé ze ŠKODY se o něj začali zajímat a po několika setkáních se Ondřej rozhodl postavit zbrusu nový kus s použitím kotoučů velikosti 29. Kolo má docela podobný design a vyvolává stejný pocit, jako jeho předchůdce.
Jak připomíná ambasador, We Love Cycling, biker Richard „Gaspi“ Gasperotti, bylo tu již několik pokusů o vybudování tohoto druhu jízdního kola, vždy se setkalo s větším či menším úspěchem. Dřevo obecně není velmi oblíbené mezi konstruktéry kol, protože je nepředvídatelné a nestabilní. Na rozdíl od syntetických materiálů, jako je například uhlíkové vlákno, si konstruktér dřevem nemůže být zcela jistý. Nemá totiž přesnou informaci o tom, za jakých podmínek rostlo nebo zda bylo důkladně vysušené. „Zdá se však, že kolo vyrobené z dřeva je velmi vzácné a exkluzivní, protože je jen málo firem, které odváží použít tento materiál,“ nešetří chvákou na Dřeváka Richard.
„ŠKODA historicky začala jako konstruktér jízdních kol. A protože se také zajímáme o udržitelnost životního prostředí, tento projekt jsme využili jako příležitost představit kolo, které je co nejblíže k přírodě. Dřevěný rám je velmi choulostivý, na konečný výsledek jsme však rozhodně hrdí,“ řekl Josef Matějovič, ředitel projektu We Love Cycling.
A jaká je jízda, ptáte se? „Přestože existují malé rozdíly, je překvapivě podobné tomu, co můžete zažít na normálním kole,“ říká Richard. Nedoporučuje, ale aby bylo příliš blízko k táborovému ohni.