Mohou být bezpečná?
Automobily s autopilotem se v dnešní době již pomalu dostávají na silnice. Jsou zcela legální v několika amerických státech, řada evropských zemí jako Německo, Francie, Velká Británie a Nizozemí již pracuje na zákonech, které budou tato vozidla regulovat, a Čína dokonce vydává samořidičské průkazy od roku 2018. Stále však není jednoznačné, zda jsme na to kompletně připraveni.
Méně zkušení cyklisté a děti na kolech, tedy skupiny, které se pohybují na silnicích takřka nepředvídatelně, jsou v současné době pro autopilota poměrně velký oříšek. Ani zkušení cyklisté však nejsou mimo ohrožení. Představte si chování závodního cyklisty. Před odbočením vlevo neupaží, ale s rukou na řídítku jen lehce zdvihne dva prsty. Těžko si představit, že naše současná technologie toto dokáže adekvátně zaznamenat a vyhodnotit.
Loni proběhl v Mladé Boleslavi diskusní panel, kde jsme představili naši vizi bezpečnějšího soužití automobilů a cyklistů na cestách. Reportáž si můžete přečíst v tomto článku. Jedna věc je vidět jasně, už dnes je spousta práce před námi, než budeme moci cesty vyhlásit za naprosto bezpečné pro cyklistiku. Druhou věcí pak je, jak se s bezpečností popereme s příchodem dalšího elementu v podobě samořídících automobilů?
Výhody automobilů bez řidiče
Pojďme si tedy představit budoucnost, možná rok 2030, kdy se vozidla s autopilotem již mohou běžně vyskytovat v provozu, a setkávat se tak s lidskými řidiči, chodci i cyklisty. Budeme předpokládat, že hardwarové i softwarové vybavení pro samořídící automobily už je v tomto roce násobně lepší než to dnešní. Jaké výhody by v této smyšlené budoucnosti samořídící auta mohla pro cyklisty mít?
• Už žádný mobil za volantem. Můžeme předpokládat, že Facebook, Twitter, Instagram nebo jakákoli nová sociální média budou daleko efektivnější v získávání naší pozornosti v roce 2030, než je tomu dnes. Autopilot však tomuto pokušení nepodléhá, nehody z tohoto druhu nepozornosti tak nehrozí.
• Více vozidel, která nespustí oči z cesty. Samořídící auta vidí celých 360° okolo sebe, mohou využívat kombinaci kamer, detektoru světla a radaru, aby byla neustále perfektně informována o svém okolí. Nemusí se ohlížet, nemrkají a nic je nevyruší. Takzvaný „mrtvý úhel“, kdy řidič v určitém místě cyklistu nevidí, je jedním z častých důvodů srážky, jak jsme ukázali v naší kampani „Na kole bezpečně“. Mrkněte na video, které jasně demonstruje situaci v dnešním provozu.
• „Neodhadl jsem rychlost cyklisty“ už se nestane. Autopilot nemusí spoléhat na odhad a viditelnost, samořídící software a hardware mu takřka instantně řekne přesnou rychlost cyklisty. Toto video demonstruje, jak je pro cyklisty, kteří spoléhají na lidské řidiče, důležitá viditelnost.
• Bezpečnější infrastruktura. Samořídící vozidla využívají své okolí k orientaci a lepší infrastruktura, která jasněji vyznačuje prostor pro cyklisty, se tak stává výhodnou pro obě strany – auta i jízdní kola. Sdílení jedné cesty bez jasného značení může mít dramatické následky, jak je vidět v tomto videu.
• Více disciplinovaných řidičů. Samořídící auta budou programována tak, aby přizpůsobila svou jízdu počasí a aktuální situaci v okolí. Už žádné pozdní brždění, přehnaná rychlost nebo předjíždění nebezpečně blízko. Na tomto videu je krásně vidět, jak důležitý je správný odstup.
• Už žádní rozzuření řidiči. Autopilot nikdy nemá den blbec a nerozhodí ho ani nevhodné chování dalších účastníků provozu, jak je vidět například v tomto videu.
Nevýhody automobilů bez řidiče
Teď by se možná mohlo zdát, že rok 2030 bude pro cyklistiku naprosto úžasný, bezpečnost se zvýší a průjezd městem snad bude i emocionálně příjemnější zážitek. Pojďme se ale podívat na odvrácenou stranu mince. Co se změní s nástupem samořídících vozidel k horšímu?
• Horší dopravní zácpy.Se samořídícími auty už množství vozidel nebude omezeno počtem lidských řidičů. Zejména dopravní společnosti se svými nákladními auty a taxislužby tak výrazně zvýší počet automobilů – budou si je moci dovolit provozovat kvůli nižším nákladům.
• Konec lidské empatie.Cyklisté kolikrát raději sami spadnou, než aby vědomě srazili chodce či zvíře na cestě. Podobně to mají i řidiči automobilů. Například Jan Kopecký nejrychlejší Čech v rallye z týmu ŠKODA Motorsport svůj přístup komentuje následovně: „Všechny cyklisty beru jako součást dopravního provozu a snažím se, abych je nijak neomezil, natož neohrozil. Vždy se vyplatí chvíli počkat a jet kousek za cyklistou, abych ho mohl bezpečně předjet nebo aby mohl kamkoliv odbočit, než pak řešit maléry s případným zraněním cyklisty.” U autopilota všechno záleží čistě na naprogramování. Každá národnost a kultura má jiné hodnoty a těžko říci, jak vysoko na žebříčku priorit v krizové situaci cyklista nakonec skončí.
Jaký je tedy verdikt?
Nejspíš si budeme muset počkat ještě mnohem déle než do roku 2030, než budeme mít k dispozici infrastrukturu, hardware a software, který umožní zařazení samořídících aut do provozu tak, aby to bylo bezpečné i pro cyklisty. S rostoucím zájmem o elektrická kola, elektrická auta a samořízení celkově se zdá, že motivaci se tam dostat máme.
Přechod ze současného dopravního světa na ten samořídící bude velmi náročný, ale pokud se povede, tak je budoucnost silniční cyklistiky opravdu světlá. Ale stále máme dost času učit se lepšímu soužití řidičů a cyklistů na silnicích, protože se v provozu pořád opakují chyby, ze kterých často plynou fatální následky. Nejčastější chyby jsme shrnuli v naší kampani „Na kole bezpečně“. Na souhrn krátkých edukativních videí se můžete podívat zde.